2024
Павел Микшик не харесва колите, които могат да се купят в Чехословакия в края на 60-те години, и затова през 1970 г. решава да създаде собствен спортен автомобил. Прави първата си кола от необработени дъски в далечната 1948 г., когато е само на петгодишна възраст, и още тогава вече е ясно за всички, че един ден той ще кара кола със собствен дизайн. През 1968 г. Микшик завършва престижното училище по дизайн в Братислава, което по онова време е известно като словашкия Баухаус. И така, 22 години след първия си „проект“, той отново се опитва да направи кола в мащаб 1:1, но се оказва, че намирането на подходящо шаси за създадената от него ламинирана каросерия е проблем. Тогава решава, че освен дизайнер трябва да стане и конструктор и да започне своя проект от нулата, като най-напред изготвя техническа документация и макет в мащаб 1:10, който е подложен на тестове в аеродинамичен тунел.

Създаването на собствен автомобил в Чехословакия през 70-те години никак не е лесно. Носещата конструкция представлява пространствена тръбна рама със стоманено отделение, изработена от висококачествени строителни тръби. Каросерията е отлята от едно цяло парче фибростъкло, в което след повърхностна обработка са изрязани прозорци, врати и капаци, като по този начин се гарантира точността на сглобяването. Комфортният достъп в изключително ниския автомобил се осигурява чрез отваряне на цялата средна част на каросерията, в която са интегрирани покривът, стъклата и част от интериора (заедно с радиоприемника). Анатомичните седалки, проектирани от Микшик, се отличават с оригинален дизайн и са изненадващо удобни. Неподправеното спортно усещане е подсилено от специалните предпазни колани, взети от истински изтребител. В допълнение към каросерията и стилния интериор, Микшик създава и комплект декоративни тасове за колелата по свой собствен дизайн.

Докато разработва формата на автомобила, той вижда снимка на щука в едно научнопопулярно списание, което го вдъхновява за вида на окончателния дизайн. От там произлиза и името на колата – Esox, което е латинското название за хищна щука.
Възможностите и технологиите, които са на разположение на Микшик при създаването на Esox, както и високите изисквания на отговорните институции към здравината на каросерията, увеличават непропорционално общото тегло на спортното купе. Затова и първоначално монтираният 1,3-литров двигател от Volkswagen вече започва да се справя доста трудно и поведението на Esox не е достатъчно спортно. Един двигател от Porsche би решил проблема, но поради финансови проблеми авторът на този изключителен проект е принуден да се сбогува с него. Оригиналният Esox, който е завършен през 1974 г., изчезва мистериозно много скоро след това, но от запазените снимки е ясно, че дизайнът му заслужава специално внимание, както тогава, така и днес.
