Enduro или 4×4 – кой ще стигне по-далеч?

0205
2017

Лек подскок или заораване: искаме да разберем, дали KTM-Enduro е по-добро извън пътя от Land Rover Defender

Чува се тракане, триене, скърцане – грубите офроуд-гуми  се изкачват по острия ръб на скалата. Калобраните разчистват камъчетата по пътя, а с малкото си милиметри между рамата и пода на автомобила Defender преминава през заоблените препятствия. Успява! Land Rover-ът току-що е преодолял подобен наклон от 45 градуса – с усилие, наподобяващо изкачването на бордюр от Polo. Водачът Марвин Вандервей преди малко ни е демонстрирал как Land Rover Defender се справя с трудни офроуд-пасажи – тоест преодолява ги уверено. Естествено Defender е сред най-добрите катерачи, а тук в каменоломната Вюлфрат близо до Дюселдорф динозавърът на тема офроуд се чувства направо у дома си.  Освен това тук, на организираните от Land Rover офроуд-тренировки, той постоянно доказва своите възможности.  Освен това Марвин е професионален инструктор. Там, където той и неговият автомобил не успеят да минат, не може да мине нищо. Или? Може – мотоциклет Еnduro – твърдят колегите от Вiker-сцената. Enduro, това са машини за моторкрос с регистрация за нормални пътища. Леки, пъргави, мощни – с отлични катерачески възможности. Заформя се истински дуел в каменоломната… Land Rover-ът сред моделите с две колела е KTM. Австрийската марка от години се намесва успешно в световните първенства и при екстремните надпревари, предлагайки модели както на хоби-водачи, така и на професионалисти. Най-новият модел: 350 EXC-F – една изключителна машина с еластичен 4-тактов мотор.  Но не за време, не при нервно състезание през камънаци и корени на дървета – искаме просто да проверим кой ще мине по-добре през трудните пасажи. Програмата включва преходи през дълбока вода, стръмни хълмове и още по-стръмни склонове, възвишения, ръбове и камъни от всякакъв калибър. Landy имаше предимство при първото изкачване и го преодоля с лекота. Какво прави KTM? Атакува склона, сякаш той изобщо не съществува. Там, където Defender пълзейки се устремява в посока върха, 350 без проблеми се катери нагоре.  Собственото му тегло е около 100 килограма – значително по-малко от двата тона на всъдехода. При това тънките гуми на мотоциклета заорават в каменистата почва, без буксуване и меко KTM се придвижва напред и нагоре. Същото е и при спускане надолу: там, където Defender с много бавно темпо се плъзга в посока долината, KTM просто прелита покрай него. Ако водачът концентрира теглото си над задния калник,  EXC-F се спуска дори странично – тук Land Rover би се преобърнал.  Голямото тегло на автомобила му пречи в калта и при движение по пясък. Въпреки двойното задвижване Landy скоро се окопава в калта, а от пясъчните пасажи „британецът” се измъква с доста сериозни усилия.  На същото място KTM си издълбава собствен улей и се измъква с лекота. Това е разликата: KTM се справя със скорост, а Landy постепенно.  Това личи най-вече при изкачване на участъци с обли камъни: тук Марвин има нужда от помощ – втори човек трябва да му дава указания за посоката. KTM насочва предното си колело към най-високата точка на камъка и балансира умело. Все пак животът на пилота на KTM не е безопасен. Пропадането с Defender обикновено е без последствия за водача – най-много да се появят няколко драскотини по праговете.  Ако се подхлъзнеш с KTM обаче, ще те заболи. Освен това е и доста напрегнато. Пилотът на мотоциклета се справи чудесно през този ден – минаваше винаги по-бързо през различните участъци. На връщане обаче предпочете да се вози – при това в Landy.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Land Rover Defender

4-цил., отпр. надлъжно • 4 клапана на цилиндър • работен обем 2198 куб. см • мощност 90 кВт (122 к.с.) при 3500 об/мин • макс. въртящ момент 360 Нм при 2000 об/мин • двойно задвижване • 6-степенна скоростна кутия

KTM

 

1-цил. мотор, водно охлаждане • 4 клапана на цилиндър • ел. Бензиново впръскване • работен обем 394,7 куб. см • мощност 34,4 кВт (47 к.с.) при 11 900 об/мин • макс. въртящ момент 37 Нм при 8000 об/мин • 6-степенна скоростна кутия • собствено тегло 107,5 кг

 

ИЗВОД

Land Rover не успява да се справи само с някои препятствия.  Затова пък KTM не може да бъде удържан. Освен това Enduro-то е и по-бързо. Без болка в мускулите и без учестен пулс ще бъдете само в автомобила.

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин