Electric Brands Xbus: електромобил като швейцарско ножче


16
юли
2021

Бус, пикап, кемпер или кабриолет: електрическият Xbus на германския производител Electric Brands може да бъде всичко. Най-хубавото при него е, че можете да сменяте различните надстройки на паркинга пред дома си – не са необходими нито квалифицирани механици, нито специални инструменти. А машината се характеризира с повече от компактни размери, защото стандартната версия е с дължина само 3,95 метра, широчина 1,63 метра и височина 1,96 метра. Междуосието е 2,20 метра. Има и по-висок офроуд вариант, който е с шест сантиметра по-широк и с осем сантиметра по-висок. С тези размери и тегло (без товар) от едва 450 до 600 килограма, Xbus е в същия клас като Renault Twizy или Microlino – така че за съжаление в него могат да пътуват максимум трима души.

Версията кабрио (на снимката) предлага и малка открита каросерия – в която могат да се качват например дъски за сърф.

Xbus е предназначен не само за лични цели, но и става за лекотоварен служебен автомобил. В зависимост от надстройката в него можете да натоварите доста неща – въпреки ограничените размери: в конфигурация като нормален бус обемът на багажника е 1300 литра, а при сгънати седалки – 2770 литра. Пикапът предлага 1150 литра, но само 480 литра с двойна кабина. Най-голям капацитет за товар предлага по-голямата „кутия“ за товари: 6430 литра. Има обаче ограничения за полезния товар: допустими са максимум 1600 килограма. Все още не е ясно дали Xbus ще може да тегли ремарке. Ако всичко това ви звучи познато, вероятно сте се сетили, че концепцията на модела беше представена през 2020 г. под сладкото име eBussy – но само на дигитални изображения.

В Electric Brands Xbus режимите на трансмисията се избират от волана

На феновете на Bulli няма да им хареса, но дизайнът донякъде напомня на умален VW T3. В допълнение към основната форма за това усещане допринасят и други детайли като тъмния декоративен елемент отпред, върху който отляво и отдясно са разположени кръглите фарове, а в средата – логото на марката. В интериора големият волан и ръбестото табло също напомнят на VW. 10,2-инчовият централен дисплей, разбира се, може да бъде свързан с мобилния телефон чрез Apple Carplay и Android Auto. Явно той поема и функцията на скоростомера – поне на снимките не се вижда отделен уред за скоростта. Между другото, моделът интерпретира по нов начин понятието „мултифункционален волан“. На двата му лъча са разположени шест огромни бутона. Четирите хоризонтални бутона се използват за избор на предавка, а с двата вертикални от всяка страна се сменят радиостанцията или парчето и се регулира силата на звука. Стандартното оборудване е спартанско. Винаги са включени 16-цолови джанти, седалки с текстилна тапицерия и безключов достъп, но също така и соларен покрив, който зарежда батерията. Климатикът, парктроникът, камерата за заден ход, кожени седалки и ламиниран паркет на пода се получават срещу доплащане.

Интериорът изглежда много функционален. Ако не беше свободно изнесеният дисплей, можеше да го сбъркате с автомобил от 80-те.

1200 Нм и пробег до 800 километра

Няма опции по отношение на задвижването: Xbus винаги се предлага с четири електодвигателя в главините на колелата, които генерират 15 кВт (20 к.с.). 56 кВт (76 к.с.) са възможни за кратко време. За сметка на това има значителен въртящ момент от 1200 Нм. Благодарение на четирите електромотора електромобилът винаги е със задвижване на четирите колела и подобно на пикапа Rivian може да се завърта на място. За тази функция обаче се заплаща допълнително. Все още няма информация за динамиката, но максималната скорост трябва да бъде под 100 км/ч. Electric Brands разчита на модулна система за батериите. На борда разполагате с капацитет 10 кВтч, разделени на осем батерии по 1,25 кВтч всяка – а срещу доплащане можете да получите до 30 кВтч. С цел опростяване батериите винаги се продават в пакет по четири. Пробегът е от 200 до 800 километра, като с бързо зарядно устройство батериите трябва да се зареждат за по-малко от час. Освен това соларният покрив, чиято площ варира в размер в зависимост от конструкцията, осигурява електричество за до 200 километра на ден. Предвижда се и монтаж на обменни станции, където ще можете да получите заредени батерии.

Първите екземпляри от модела трябва да бъдат доставени на клиентите през 2022 г., като цените ще стартират от 17 380 евро (ок. 34 000 лева) за версията с открита каросерия, а офроуд кемперът (с кухня, резервоар за чиста вода, телевизор, легло и т.н.) ще струва минимум 31 680 евро (ок. 33 000 лева).

Като кемпер Xbus се предлага с повдигащ се покрив и резервоар за чиста вода.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин