Ford представи първия нов дизелов двигател EcoBlue, който предлага прекрасна икономичност и намалени СО2 и NOx емисии*. Гамата от дизелови EcoBlue агрегати на марката ще задвижва леките и лекотоварните й автомобили с мощност между 100 и 240 к.с. 2-литровият 4-цилиндров мотор дебютира в новите Transit и Transit Custom. Агрегатът предлага 20% повече въртящ момент при 1250 об/мин в сравнение с досегашния еквивалентен 2,2-литров TDCi, а шумът при празен ход е намален с 4 децибела.
Изцяло новата архитектура на мотора осигурява намалено триене и чист горивен процес. Сложната последваща обработка на изгорелите газове прави възможни ниските емисии съгласно Евро 6, които ще се въведат през септември 2016 г. и според които се налага 55% намаление на NOx емисиите в сравнение с Евро 5.
Модерните технологии включват интегрирана всмукателна система с първото за Ford приложение на огледални портове за по-добро „дишане“ на двигателя; нискоинерционният турбокомпресор включва материали, използвани при ракетните двигатели за устойчивост на високи температури; а изцяло новата система за впръскване на горивото под високо налягане е по-отзивчива, по-тиха и осигурява по-прецизно впръскване на горивото.
Разработен от инженерните екипи на Ford във Великобритания и Германия, гъвкавият нов 2-литров EcoBlue първоначално ще се предлага със 105, 130 и 170 к.с. за лекотоварните модели. Способен да осигурява над 200 к.с., двигателят ще се поставя и в леките автомобили на марката, както и в други модификации, вкл. 1,5-литрова версия.
Намалено триене, високотехнологично изгаряне
Разработеният изцяло наново 2-литров EcoBlue двигател се отличава с множество иновации, които намаляват триенето и постигат до 13% подобрение на икономичността, включително:
- Изместеният с 10 мм разпределителен вал минимизира страничното натоварване на буталата, намалявайки силите на търкане към стените на цилиндъра и на намаления чугунен блок
- Намален диаметър на лагерите на разпределителния вал
- Потопени в масло ремъци на маслената помпа и разпределителния вал
- Оптимизирано активиране на клапаните и изцяло нов еднокомпонентен модул на разпределителния вал
За първи път Ford използва нов огледален дизайн на портовете на интегрирания всмукателен колектор, които прецизно контролират въздушния поток към цилиндрите – по посока на часовниковата стрелка за 1 и 2 цилиндър и обратно – за 3 и 4.
Този симетричен аранжимент осигурява еднородно смесване на гориво и въздух в камерите на всичките четири цилиндъра, помагайки на инженерите по-прецизно да контролират изгарянето на гориво в двигателя. За компютърните експерименти за фина настройка на запалителните процеси са взети предвид 1400 фактора, които се отразяват на представянето само по отношение на времето и амплитудата на отваряне на клапаните.
Новите горивни инжектори са способни на до 6 впръсквания на такт, всяко от които отнема едва 250 микросекунди (0,00025 секунди) и доставя само 0,8 мг дизелово гориво – размера на зрънце захар. Това миниатюрно количество се инжектира през 8-конични отвори, всеки с диаметър едва 120 микрона – колкото ширината на човешки косъм.
Пиезоелектрична технология контролира прецизно подаването на гориво и обичайно се използва за премиум двигатели за леки автомобили. Новите инжектори осигуряват намалени нива на шум, минимално разхищение на енергия от горивната помпа, по-отзивчиво и ненатрапчиво действие на Старт-Стоп системата и калибриране и настройка в реално време за максимална икономичност.
Модерно турбопълнене
Изцяло новият компактен турбокомпресор е специално проектиран да осигурява повече въздух при по-ниски обороти на двигателя в сравнение с досегашния 2,2-литров TDCi двигател, за усещане на пъргавина при всякакви обороти, и до 340 Нм въртящ момент при 1250 об/мин.
Аеродинамично усъвършенстваното колело на турбината, направено от Inconel – сплав, която се използва при екстремни температури, като например ракетни двигатели – е с намален с близо 10% диаметър. Направеното от алуминий за космическата индустрия компресорно колело е с редуциран с 15% диаметър. Това намалява инерцията и осигурява по-бързо развъртане на компресора, достигайки до 240 000 об/мин и допринасяйки за подобрената тяга при ниски обороти.
„Един от важните фактори, които забелязахме, благодарение на обратната връзка от нашите клиенти, е нарастваща тенденция да пълзят със своите дизелови автомобили, задействайки съединителя, докато двигателят е на празен ход, което прави тягата в ниски обороти дори още по-ключова“, зави Пол Търнър, Технически лидер за основните двигатели във Ford-Европа.
Компресорните колела са фрезовани, а не изляти, подобрявайки толерансите до 2 или 3 микрона – приблизително размера на една бактерия – подобрявайки издръжливостта и намалявайки шума и вибрациите. Нов регулатор на турбокомпресора с предавателен механизъм намалява времето за реакция до 100 милисекунди – колкото мигването на око.
Шумооптимизираната цилиндрова глава, блок, заздравената рама и картер са проектирани да не бъдат чувствителни към процесите вътре в двигателя, а специални матирани повърхности осигуряват уплътняване и блокиране на шума от двигателя. Излятият акустичен капак от изолираща пяна отделя цилиндровата глава, а преградната стена от шумоизолираща стомана допълнително предотвратява пренасянето на звука от двигателя към купето.