E46 M3 GTR Street: първото BMW M3 с V8-двигател


1
апр.
2021

Шосейната версия на BMW M3 GTR има почти легендарен статус. Първото M3 с V8, суперрядко, суперекстремно. За хомологация през 2001 г. BMW трябва да създаде 10 „цивилни“ екземпляра, максимално близки до състезателния автомобил за сериите ALMS M3 GTR. Не е известно колко в действителност са били произведени, вероятно по-малко.

В крайна сметка, повечето от ентусиастите в Need for Speed: Most Wanted или Gran Turismo са виждали автомобила по-често, докато „превъртат“ игрите. На реалните автомобили обаче почти няма нито снимки, нито видеоклипове. Но се носеше слух, че BMW все още притежава една от легендарните „шосейни“ M3 GTR. Той се оказа реалност. За 20-ата годишнина на може би най-ексклузивния от всички M3, BMW Classic извади машината от своите халета.

Фини промени: GTR има свободно стоящ заден спойлер и отвори в задната броня.

Шосейна версия на „бегачката“ от ALMS

През 2001 г. BMW се включи в американските серии ALMS с M3 GTR. Там автомобилът успя да победи почти всички конкуренти, срещу които се изправя в тогавашния сезон. Успехите се дължат основно на двигателя P60, 4-литров атмосферен V8 с около 450 к.с. и въртящ момент 390 Нм. Това предизвика и критики, тъй като стандартното E46 M3 разчита на емблематичния „шестак“ S54. За да получи правото да използва V8 на пистата, на BMW се налага да произведе „улична“ версия със същия двигател. Така се ражда M3 GTR, първото M3 с V8 – още преди E90.

Емисиите на отработени газове и шумът на V8-агрегатa са били адаптирани специално за „цивилната“ версия.

На хартия само със 7 к.с. по-мощно от стандартното M3

Принципно GTR Street използва двигателя P60B40 от състезателната версия, със сух картер. За да отговаря автомобилът на нормите за шума и емисиите, двигателят официално е „скопен“ до 350 к.с. и 365 Нм. На хартия стандартното E46 M3 е само със 7 конски сили по-маломощно, а CSL дори разполага с 10 к.с. отгоре. И все пак е обществена тайна, че V8-машината в действителност развива значително повече от официално обявената мощност. Предаването на мощността става с помощта на ръчна 6-степенна скоростна кутия със двудисков спортен съединител, а на задния мост работи диференциал с повишено вътрешно триене. На GTR е позволено да развива максимална скорост от 295 км/ч, докато базовото М3 е ограничено на 250 км/ч (опционално – на 280). За да се държи автомобилът достатъчно добре на пътя с толкова сериозна мощност, окачването също е преработено.

GTR всъщност далеч не използва само двигателя от „бегачката“ за ALMS. Броните са едно към едно с тези на състезателната машина и са изработени от карбон – подобно на покрива и задния спойлер. В предния капак има допълнителни отвори за oхлаждане. Като цяло, GTR е поставен на диета – няма нито климатик, нито радио, нито задни седалки. Вместо стандартните ксенонови фарове, специалното M3 трябва да се задоволи с халогенни светлини. Така е постигнато тегло от 1350 килограма, което е с около 185 килограма по-ниско от това на стандартното M3 с ръчна трансмисия. Дори суперлекото CSL тежи с около 35 килограма повече.

Нулев комфорт: климатик, радио и други удобства липсват в GTR.

Почти пет пъти по-скъпо от базово M3

Така и не е ясно колко точно M3 GTR Street са направени. От BMW говорят за „под десет“. Знае се единствено, че всеки от произведените автомобили е струвал по около 250 000 евро, около пет пъти повече от базово M3. Ако някой от тях се продава днес, вероятно цената му ще бъде значително по-висока. По-евтино от GTR ще ви излезе употребяванo BMW M4, каквото можете да откриете в нашата онлайн борса!

Още по темата