Министърът на икономиката Кирил Петков и представители на германския производител на електромобили Next.e.GO подписаха документи, с които се финализира процедурата за започване на инвестиционния проект на компанията в България. Новото съоръжение ще бъде кибер-физичен близнак на интелигентна, базирана на принципите на индустрия 4.0, фабрика в Аахен, Германия, която е първата по рода си напълно свързана цифрова микрофабрика в BEV индустрията, използваща способите на ‚интернета на производството‘ и усъвършенствана автоматизация. Инвестицията е резултат от успешното сътрудничество и работа на Министерството на икономиката, Аутомотив Клъстер България, частни инвеститори и институции в България и Германия.

Oчакваната инвестиция на компанията, която ще работи в България – Next.e.GO България, ще е в размер на около 280 млн. лв. (140 млн. евро). Производственият капацитет ще бъде 30 000 електрически автомобила годишно, като в региона ще бъдат създадени до 1000 нови работни места. Проектът ще бъде реализиран на територията на завод „Балкан“ АД в гр. Ловеч, а началото на серийното производство е планирано за първото тримесечие на 2024 г.
„Радвам се, че успяхме да работим екипно и професионално и да отговорим на всички очаквания на инвеститора, така че да предпочете България от всички възможности които е имал“, каза министър Кирил Петков. По думите му друга голяма фирма в България – Bosch, ще доставя много от частите за тези коли и те ще бъдат произвеждани у нас. „Не говорим само за асемблиране, а за клъстър“, допълни той.

Фабриката ще произвежда един от най-устойчивите градски електрически автомобили- E.GO Life, в Cross и Sport модели. Всички BEV автомобили e.GO са базирани на издръжливата алуминиева рамка space frame и са изработени от възобновяеми полимерни материали. Tози подход елиминира нуждата от традиционните Пресшоп и Пейнтшоп (цехове за пресоване и боядисване), което позволява по-екологична и икономически устойчива система за производство в микрофабрики. По този начин e.GO Mobile ще революционизира производството в автомобилната промишленост, като сведе до минимум екологичния си отпечатък и повиши капиталовата си ефективност.
„Нашата иновативна технология, начинът, по който проектираме и начина, по който произвеждаме, отличават e.GO и оказват влияние отвъд нашите фабрики, като носят допълнителна стойност не само на икономиката, но и на общността. Благодарни сме на българското правителство за тяхната визия и ангажимент за създаване на по-устойчиво бъдеще“, каза Али Везваей, председател на борда на директорите на e.GO Mobile.
Фабриката в Ловеч ще бъде разположена върху индустриален терен с площ над 160 000 кв.м., а застроената площ ще надхвърли 65 000 кв.м., като при достигане на пълен капацитет на завода на всеки 15 мин ще бъде произвеждан по един автомобил.

Проектът ще бъде основа за създаването на индустриален клъстер, който ще даде възможност на местните производители на компоненти да навлязат в екосистемата на автомобилната промишленост, като се сертифицират и се присъединят към глобалната мрежа от доставчици.
В този контекст, България има невероятен шанс да бъде в крак с последните автомобилни тенденции и да изгради завод за електро автомобили от последно поколение.

В момента единственият модел на марката е.GO e Life Edition Next, който използва литиево-йонна батерия с капацитет 21,5 кВтч и покрива пробег от 125 км с едно зареждане. Електромобилът с две врати струва около 52 000 лева (по данни за Германия). Той има междуосие 2,2 м, а у нас ще се произвежда версия с по-голямо междуосие и с по-голяма батерия. Дизайнер на автомобила е италианецът Паоло Спада – бивш кадър на Smart и Honda. Конструкцията използва алуминиева рама, а каросерията е изградена от пластмасови панели. Моделът е разработен от нулата като електромобил. Системата на производство при e.GO позволява лесна смяна и интеграция на отделните агрегати – което позволява по-бързо вкарване на нови технологии, както и намаляване на производствените разходи – ефективен метод при малки серии на производство. Сред доставчиците на e.GO са доказани производители като Bosch, Continental, ZF, Hella и др. Представеният днес в „София Тех Парк“ прототип на версията Cross е дебютирал в Женева и е един от моделите, които ще се правят в Ловеч. Oсвен него трябва да има и модификация Sport.