2024
Европейският съюз (ЕС) няма да забранява новите автомобили на двигатели с вътрешно горене до 2035 г. И докато наддържавното обединение на Стария континент водеше преговори в продължение на дълги месец и вкара изключения за синтетичното гориво, една източноафриканска държава доказа, че може да действа с доста по-висока скорост. Името на тази държава е Етиопия. Тя няма собствена автомобилна индустрия, но иска да забрани тотално вноса на бензинови и дизелови модели. Но не след десет години, а най-късно до 2025!
Етиопия е около три пъти по-голяма от Германия, но има почти същия брой жители – около 123 милиона. И докато по пътищата на Германия се движат над 60 милиона автомобила, в Етиопия има само около 1,2 милиона, като половината са в столицата Адис Абеба. Повечето са вносни употребявани автомобили от Европа, Близкия изток или Китай.
Шофирането в Етиопия, където средният доход е под 1000 евро на година, е лукс. Употребяваните модели на ДВГ са над два пъти по-скъпи от тези в Германия. Цените на горивата за литър са на същите нива като в България. Затова и правителството работи усилено за електрическата мобилност от четири години.
Електромобилите в Етиопия си струват
Електромобилите са освободени от вносни мита, данък „лукс“ и ДДС. Киловатчас електрическа енергия за частни клиенти струва по-малко от 2 стотинки. Страната генерира голяма част от електрическата си енергия от водноелектрически централи и разполага с най-голямата водноелектрическа централа в Африка. Така на практика шофирането ток там е почти безплатно.
Основната причина за забраната на двигателите с вътрешно горене в Етиопия обаче не е насочена основно към опазване на околната среда. Страната, разкъсвана от гражданска война, е с ограничено вътрешно производство на петрол и има проблеми със закупуването на суровини от международния пазар. „Една от причините за това решение е, че Етиопия не може да си го позволи поради ограничените си валутни ресурси“, казва министър-председателят Алему Симе пред APA News.
Електромобили за около 160.000 лева В момента по пътищата на страната се движат около 7000 електромобила. Поне в Адис Абеба (с население около 5,7 милиона) VW ID.4, Audi Q5 e-tron и Toyota bZ4X вече се срещат често по улиците – и обикновено са внос като втора ръка. Както и в Европа, те се предлагат в интернет платформи на цени, еквивалентни на около 160.000 лева.