2024
Преходът към електрическо задвижване на германския автомобилен пазар за момента е в застой. Без субсидиите електромобилите там са нзначително по-скъпи от моделите на двигател с вътрешно горене. Вероятно обаче в бъдеще това ще се променеи.
На германския пазар за нови автомобили цените на съпоставими модели с електрическо и конвенционално задвижване бавно започват се доближават. Все още значителната разлика в цените намалява, установява частният институт CAR в редовното си проучване за отстъпките на пазара през юли 2024 г.
За негова база се използват т.нар. „транзакционни цени“, т.е. сумите, които клиентите действително плащат за нов автомобил след приспадане на всички отстъпки от цената по ценова листа. От април 2024 г. при 15-те най-популярни електрически модела тези цени са паднали с 4 процента, докато при моделите на двигатели с вътрешно горене са се увеличили с 5 процента.
Разликите в цените все още са значителни
Разликите в цените все още са значителни, казва ръководителят на изследването Фердинанд Дуденхьофер. Например VW Golf с 1,5-литров двигател с вътрешно горене все още струва с 9220 евро по-малко от електрическия си брат VW ID.3 при реална цена от 23 443 евро (за Германия). При Opel Corsa установената разлика е дори над 13 600 евро – с толкова е по-скъпа версията на ток.
„Китайците не триумфират при електромобилите“
Засега Дуденхьофер не вижда триумф на китайските производители на пазара на електрически автомобили. Цените на моделите от Поднебесната империя често не се фигурирали на уебсайтовете на производителите, а информацията за моделите била „често твърде незначителна“. Освен това китайците не успявали да се наложат с примамливи цени. Това показва сравнението на цените на модел на MG, чиято версия на ток е с почти 13 000 евро по-висока от тази на версия с двигател с вътрешно горене. Дуденхьофер също намира за интересен факта, че Tesla за първи път предлага директна отстъпка от 6000 евро за Model Y. Явно защото по складовете от него има залежали бройки…