2023
Шведската минна група Болиден става една от първите в света, която започва да използва електрически камиони на батерии за тежкотоварни превози под земята от 2023 година. В мините електрическите камиони могат да допринесат за няколко големи предимства – включително без емисии на отработени газове, по-безопасно работно място и по-тиха работна среда.
Минната индустрия днес преминава през период на бърза трансформация, като много играчи минават към по-устойчиви методи за осигуряване на метали с по-нисък въглероден отпечатък. Както и в много други мини, отработените газове от дизеловите превозни средства са преобладаваща част от емисиите въглероден диоксид от мините Болиден. Компанията е ангажирана да намали своите емисии CO2 с до 40 процента до 2030 година, и за да постигне своите климатични цели електрификацията на транспорта ще играе съществена роля.
Съгласно новия договор за сътрудничество между Болиден и Volvo Trucks два тежкотоварни електрически камиона Volvo ще бъдат използвани в мина Канкберг на Болиден, намираща се в близост до Шелефтео в северна Швеция. Ако всички камиони в мината са електрически, емисиите CO2 от мината биха били намалени с повече от 25 процента.
“Това е вълнуващо сътрудничество в среда с много тежки условия; стръмни склонове, тежки товари и влажен въздух, който износва превозните средства,” казва Джесика Линдхом, проектен мениджър във Volvo Trucks. “Съвместната работа с Болиден ще ни предостави ценни познания за представянето на електрическите камиони при шофиране под земята и ще ни даде отговори на въпроси относно влиянието върху силовата линия и батериите. Намалените емисии въглероден диоксид в минния транспорт също означава, че ние, индиректно, ще намалим нашите собствени емисии CO2, защото суровини от минната промишленост се използват в нашите камиони.”
Първият камион, който ще обслужва мината Канкберг, Volvo FH Electric, ще се използва за транспорт на скални болтове и друго оборудване долу в мината. Въз основа на реалната експлоатация на първия камион, друг Volvo FH Electric ще бъде въведен в експлоатация и ще бъде използван за подземен транспорт на камък и руда.
“Ние виждаме сътрудничеството с Volvo, като изключителна възможност да придвижим напред електрическата технология и в същото време да научим как да адаптираме нашите операции за транспорт към фосилно неутрални превози под земята. Огромно предимство на камионите е, че те ще допринесат за по-устойчива мина, както по отношение на емисиите, така и по отношение на работната среда за нашите служители”, коментира Денис Форслунд, проектен мениджър в Болиден.
“В допълнение, общата консумация на електроенергия в мината ще намалее, тъй като електрическите мотори са по-енергийно ефективни от дизеловите двигатели и е възможно оползотворяването на рекуперираната енергия от намаляване на скоростта при спускане по наклони.”
Volvo Trucks предлага най-широката гама електрически камиони в индустрията, състояща се от шест модела електрически камиони в серийно производство, и е пазарен лидер при тежкотоварните електрически камиони в Европа и САЩ. Електрическите камиони на компанията могат да покрият много разнообразни транспортни нужди, от градска дистрибуция и сметоизвозване до регионални превози и строителни дейности. Целта на Volvo е 50% от продадените нови камиони през 2030 година да бъдат електрически.