Ретро » Eксперименталната серия от E36-ци с електрическо задвижване

Eксперименталната серия от E36-ци с електрическо задвижване

0808
2022

В началото на 90-те години на миналия век на базата на третото поколение на BMW Серия 3 са създадени около 25 експериментални автомобила, които позволиха тестване и оптимизиране на новите компоненти, за да може електрическото задвижване да се доближи още повече до серийното производство. Първото поколение на тези прототипи участва с 8 автомобила в
най-големия в света полеви тест на остров Рюген. Става дума за съвместен изследователски проект на различни производители, подпомаган от федералното министерство за проучвания и технологии. Други 6 опитни автомобила са предоставени на автомобилния парк на федералното правителство на Бавария.

През 1993 г. проблемите при ползването на натриево-серните батерии водят до адаптирането към познатите от BMW E1 натрий-никелхлоридни батерии. Едно BMW 325 от автомобилния парк на остров Рюген е оборудвано с никелметалхидридна батерия (NiCd). В рамките на развойната дейност са монтирани електромотори с мощност до 45 кВт, които заедно с трансмисията тежат само 65 кг. Отбелязан е напредък и при технологиите на батериите: благодарение на бързото зареждане акумулаторите достигат до 75 % от капацитета си само за 40 мин. На финала инженерите успяват да постигнат до 20 % рекуперация на електроенергията при движение във всекидневието.

Тестването на различните двигатели, трансмисии и батерии между 1992 и 1996 година дава много детайлна информация и позволява взимането на важни решения за бъдещото развитие. Така например между 1995 и 1997 година са създадени 10 други експериментални автомобила от второ поколение, които се отличават със значително подобрение на динамичните характеристики и пробега, ясно разпознаваеми благодарение на жълтия цвят „BMW electric“ те са ползвани
предимно от специалистите на BMW.

BMW 325 / BMW electric (1992-1997): технически данни
ДвигателПроменливотоков електромотор с
постоянно възбуждане
Постоянна мощност32 кВт/45 кВт
АкумулаторВисокоенергийна натрий-никелхлоридна
батерия
Капацитет21,7 кВтч/29 кВтч
Тегло260 кг/350 кг
Динамични характеристики
(прибл.)
Максимална скорост128 км/ч/135 км/ч
Ускорение 0-50 км/ч8 сек/6 сек
Пробег (градско движение)120 км/150 км

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин