Eвродепутат: 80% от автомобилите в България с пробег над 100 000 км са манипулирани

0605
2019

СРЕЩАМЕ СЕ С Исмаил Ертуг пред сградата на Европейския парламент в Страсбург. В този момент в подземния гараж на парламента влизат два почти идентични бели кабриолета BMW Серия 4. Социалдемократът предпочита по-скромни автомобили – той кара Ford Kuga.

С автомобил ли дойдохте в Европейския парламент?
Да! Най-близкото за мен летище „Нюрнберг“ не предлага директни полети, а полетът от Мюнхен е доста скъп за мен. Затова от Амберг (Бавария), където живея, дотук стигам еднакво бързо и с кола.

Почитател ли сте на забраните за движение за дизелови автомобили?
Ако нещата се правят както в Хамбург, където се затварят отделни улици, образуват се тапи по заобиколни пътища и се отделят още повече вредни емисии, то тогава забраната е спорна. От друга страна, трябва да бъде направено нещо, когато граничните стойности биват надвишени.

Твърдите, че Европа е загубила 5 години по пътя към екологичните автомобили. Защо?
През 2013 г. Европейската комисия предложи много добра директива с името Clean Power for Transport. Тази директива предвиждаше задължителни бройки на зарядни станции за електромобили, бензиностанции за газ и водород. Тоест всичко онова, от което се нуждаем. С участието на Германия и автомобилната индустрия в страната това задължение бе отхвърлено. Същите, които навремето предотвратиха гласуването на директивата, сега се оплакват, че липсва инфраструктура за екологични автомобили.

За Исмаил Ертуг: Роден е на 5 декември 1975 г. в Амберг (Оберпфалц). Женен, с две деца. Евродепутат от 2009 г.

През 2025 г. според Европейския парламент 20 процента от новите автомобили трябва да са с ниски или нулеви вредни емисии, а през 2030 г. – дори 35 процента. Как ще бъде постигнато това?
Възможно е, особено на фона на Парижкото споразумение за климата. Индустрията трябва да работи в тази насока. Ако например не започнем да произвеждаме наши батерии, то в бъдеще няма да можем да си позволим батерии за електромобилите. Днес батериите се произвеждат предимно в Азия. Китай например насърчава използването на електромобили и скоро ще задоволява само собствения си пазар.

Евродепутатът пътува със своя Ford Kuga


Не е ли много по-напред Китай в това отношение?
Производството на батерии не е ракетна технология. В Швеция, Румъния и Унгария има суровини за батериите на бъдещето. Важно е и рециклирането на употребяваните батерии. Не трябва да се вкопчваме в двигателите с вътрешно горене, които в момента реализират големи печалби и притежават потенциал, но в бъдеще няма да са конкурентоспособни.

Кога ще се появи европейският автомобилен паспорт, в който ще бъдат отбелязани данните от километражите на употребяваните автомобили? Измамите с превъртане на километража биха могли да бъдат затруднени по този начин.
Имам усещането, че Европейската комисия няма желание да се занимава с тази тема в изтичащия законодателен период. За съжаление ние от Европейския парламент нямаме право на законодателна инициатива. Европейското решение има смисъл, тъй като в такъв случай автомобилите с превъртени километражи ще попадат в страни без автомобилен паспорт. 80 процента от автомобилите в България с пробег над 100 000 километра са манипулирани. Икономическата щета за Европа възлиза на над 8 милиарда евро. Тя се поема от потребителите.

Сам в Страсбург. Когато Ертуг говори за алтернативни задвижвания, в пленарната зала са само политиците-специалисти

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин