2019
СРЕЩАМЕ СЕ С Исмаил Ертуг пред сградата на Европейския парламент в Страсбург. В този момент в подземния гараж на парламента влизат два почти идентични бели кабриолета BMW Серия 4. Социалдемократът предпочита по-скромни автомобили – той кара Ford Kuga.
С автомобил ли дойдохте в Европейския парламент?
Да! Най-близкото за мен летище „Нюрнберг“ не предлага директни полети, а полетът от Мюнхен е доста скъп за мен. Затова от Амберг (Бавария), където живея, дотук стигам еднакво бързо и с кола.
Почитател ли сте на забраните за движение за дизелови автомобили?
Ако нещата се правят както в Хамбург, където се затварят отделни улици, образуват се тапи по заобиколни пътища и се отделят още повече вредни емисии, то тогава забраната е спорна. От друга страна, трябва да бъде направено нещо, когато граничните стойности биват надвишени.
Твърдите, че Европа е загубила 5 години по пътя към екологичните автомобили. Защо?
През 2013 г. Европейската комисия предложи много добра директива с името Clean Power for Transport. Тази директива предвиждаше задължителни бройки на зарядни станции за електромобили, бензиностанции за газ и водород. Тоест всичко онова, от което се нуждаем. С участието на Германия и автомобилната индустрия в страната това задължение бе отхвърлено. Същите, които навремето предотвратиха гласуването на директивата, сега се оплакват, че липсва инфраструктура за екологични автомобили.
През 2025 г. според Европейския парламент 20 процента от новите автомобили трябва да са с ниски или нулеви вредни емисии, а през 2030 г. – дори 35 процента. Как ще бъде постигнато това?
Възможно е, особено на фона на Парижкото споразумение за климата. Индустрията трябва да работи в тази насока. Ако например не започнем да произвеждаме наши батерии, то в бъдеще няма да можем да си позволим батерии за електромобилите. Днес батериите се произвеждат предимно в Азия. Китай например насърчава използването на електромобили и скоро ще задоволява само собствения си пазар.
Не е ли много по-напред Китай в това отношение?
Производството на батерии не е ракетна технология. В Швеция, Румъния и Унгария има суровини за батериите на бъдещето. Важно е и рециклирането на употребяваните батерии. Не трябва да се вкопчваме в двигателите с вътрешно горене, които в момента реализират големи печалби и притежават потенциал, но в бъдеще няма да са конкурентоспособни.
Кога ще се появи европейският автомобилен паспорт, в който ще бъдат отбелязани данните от километражите на употребяваните автомобили? Измамите с превъртане на километража биха могли да бъдат затруднени по този начин.
Имам усещането, че Европейската комисия няма желание да се занимава с тази тема в изтичащия законодателен период. За съжаление ние от Европейския парламент нямаме право на законодателна инициатива. Европейското решение има смисъл, тъй като в такъв случай автомобилите с превъртени километражи ще попадат в страни без автомобилен паспорт. 80 процента от автомобилите в България с пробег над 100 000 километра са манипулирани. Икономическата щета за Европа възлиза на над 8 милиарда евро. Тя се поема от потребителите.