DS 21 Chapron Presidential: американският Citroën за Де Гол

0607
2024

През 1958 г. Шарл дьо Гол се завръща триумфално във властта като президент на Петата република. По същото време двата най-представителни автомобила в представителния гараж са Citroën 15/6 с поръчкови каросерии лимузна и фаетон, изработени от фирмата Franay. Де Гол обаче предпочита да се вози на класически Citroën DS 19. Освен по-скромен, изборът му се оказва съдбоносен, тъй като именно благодарение на този автомобил президентът се измъква невредим от атентата срещу него през август 1962 г. Въпреки спуканите си гуми автомобилът успява да се отскубне от похитителите, което е огромна реклама за Citroën и неговото уникално хидропневматично окачване със самонивелираща се система.

Въпреки че до края на управлението си Де Гол не признава друг автомобил освен класическия DS, в един момент той все пак осъзнава, че макар и в редки случаи, ще има нужда и от по-представително превозно средство. Така през 1962 г. каросерийният майстор Анри Шапрон получава официално задание от президентската администрация за създаването на изключителен автомобил, базиран на DS. В предварително заложените параметри има и едно специално изискване – той трябва да е по-дълъг от този на американския президент. Освен това трябва да предлага много повече пространство във височина от класически DS, в който генералът се чувства доста притиснат със своя ръст от 1,96 м.

Разработката започва през 1965 г., като за основа е взет тогавашният топ модел в гамата на Citroën, DS 21, оборудван с 4-цилиндров 2175-кубиков двигател, който развива мощност от 109 конски сили. Основната видима разлика при съпоставка с оригиналния образец е в гигантските размери на новата представителна лимузина: 6,53 метра дължина (срещу 4,8 м при DS 21), 2,13 метра ширина (срещу 1,79 м) и височина 1,6 метра (срещу 1,47 м). Максималната скорост от 130 км/ч не е висока, но това не е проблем, тъй като колата е направена основно за паради и за тази цел е оборудвана със специална скоростна кутия, която позволява равномерно движение с човешки ход в продължение на часове.

Когато поема този престижен ангажимент, Шапрон се обръща за съдействие към известните френски дизайнери Робер Опрон и Анри Даржан, които създават удивителна творба. Въпреки че там са вплетени някои характерни черти на DS, колата е съвсем различна. Освен със своя масивен външен вид, тя впечатлява и със собственото си тегло от 2660 кг, което е почти двойно повече от стандартния DS 21. Активно участие при оформлението на интериори има и съпругата на френския президент Ивон Де Гол, която лично избира кожата на тапицерията и материалите за подовото покритие. Крайният резултат изпъква със стил, елегантност и леко непропорционален бароков елемент. Най-важното е, че нейният съпруг може да се чувства удобно и да разговаря дискретно със събеседниците си благодарение на специалната стъклена преграда зад шофьорското място.

Създаването на тази церемониална лимузина отнема три години. Тя е завършена през 1968 г., но за съжаление се оказва прекалено показна, особено на фона на общонационалните социално-политически протести, обхванали цяла Франция през същата година. Друг е въпросът, че и генералът не я харесва много, и на практика я използва само три пъти, преди да напусне властта (в това число и през февруари 1969 г., когато посреща американския президент Никсън).

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин