2025
В годините на Първата световна война развойната дейност в преобладаващата част от мотоциклетните фабрики във Великобритания е напълно преустановена и промените в различните модели, лансирани на пазара, са минимални. Не така обаче стоят нещата във фирмата на братята Дъглас. Докато конкурентите изчакват идването на по-добри времена, Douglas разтърсва пазара на Острова със серия от радикални иновации за моделната 1916 г., които оставят ярка следа в света на двуколесните МПС от първите десетилетия на миналия век. В този период машините на Douglas бързо придобиват популярност, поради своята лекота, лесно запалване и много висока за тогавашните критерии максимална скорост, която се оказва решаваща и за многобройните спортни успехи на марката. Douglas доказва своята здравина и надеждност и в годините на Първата световна война, когато се превръща в най-масовия военен мотоциклет, с над 70.000 екземпляра, изпратени на фронта.

Представеният модел, произведен през 1919 г., е типичен наследник на военната 600-кубикова серия на Douglas от 4 к.с., чийто първи вариант е представен през 1915 г. Двуцилиндровият опозитен двигател с работен обем 593 куб.см и стоящи клапани (диаметър на цилиндъра и ход на буталото 74,5 х 68 мм), също както и по-малките фирмени модели е оборудван с много модерна за времето си тристепенна скоростна кутия. Въпреки външната прилика, новият двигател с мощност 4 к.с. не може да се счита за копие на предходните модели с 2 ¾ к. с. На пръв поглед наистина има много сходства в цялостната концепция като хоризонталните срещуположни цилиндри, отличния баланс и изнесения навън вертикален маховик, но има и много съществени разлики – клапаните вече са поставени един до друг над цилиндрите и се управляват от един разпределителен вал със затворени пружини, а шумозаглушителят е поставен ниско в предната част на двигателя, вместо отдолу. Освен всичко останало, новият Douglas е оборудван с кикстартер, магнетно запалване и електрически фар.

Смазочната система е максимално опростена, ефективна и практически непроницаема, като дозареждането може да се прави на всеки 800-900 километра. Маслото се изтегля от камерата с миниатюрен механизъм, задвижван от коляновия вал, който работи на принципа на Архимедовия винт и се насочва към цилиндрите, откъдето отделни канали го предават на другите лагери. Излишъкът от него се оттича обратно през филтър, съставен от две марли в резервоара, така че отново да бъде годно за употреба.
Ускорението е доста по-добро от това на моделите с 2 ¾ к. с., като същевременно шумът от двигателя е много по-ефективно заглушен.
Братята Дъглас получават от фронта многобройни, изпълнени със суперлативи писма от моторизираните военни части. В суровите условия на бойното поле, разбира се, са констатирани и някои недостатъци в конструкцията на техните мотоциклети, голяма част от които впоследствие са отстранени. Така например са променени формата и големината на калниците, както и тяхното позициониране спрямо колелата. По този начин е решен проблемът с натрупването на кал, което често води до затрудняване или пълно блокиране на въртенето. Чувствително подобрени са и спирачните системи на предното и задното колело, които стават и много по-достъпни за обслужване и ремонт.

Между 1916 и 1921 г. не са правени почти никакви промени, ако не се брои въвеждането на сух многодисков съединител през 1921 г.
В началото на 20-те години Douglas става първият производител в света, който започва да оборудва мотоциклетите си с дискови спирачки. По същото време е удостоен с височайшата чест на основен кралски доставчик на принцовете Хенри и Албърт (по-късно станал световно известен като крал Джордж VI).
Първата серия на версията с 4 к. с. се произвежда от 1915 до 1920 г. с търговското обозначение Model В, а след 1921 г. става B21, запазвайки същия работен обем, като през 1924 г. производството на този тип мотоциклети е преустановено. Самата фирма производител преустановява дейността си през 1957 г.
За своето време 600-кубиковият Douglas се превръща в типичен пример за това как военновременните реалности могат да се окажат бързо действащ катализатор за създаването и въвеждането в производство на такова многообразие от иновативни разработки. През първите три десетилетия на ХХ век, специфичната компановка на двигателите на Douglas със срещуположно лежащи цилиндри, позиционирани по дължината на рамката е заимствана и дори изцяло копирана от редица производители от двете страни на Океана, в това число британският Williamson Flat Twin (1912 – 1914 г.), германският BMW М2В15 (1920 г.), американските Indian Model O (1917 – 1919 г.) и Harley-Davidson Model W (1919 – 1923 г.) и др.
Този изключителен 106-годишен Douglas, който без съмнение е рядка и много екзотична птица на родната ретро сцена, дебютира за първи път пред публика на третия Конкурс за елегантност „Дръстър“ през септември 2018 г., където предизвика огромен интерес и напълно заслужено получи максимално висока оценка от страна на международното жури. Собственикът на машината д-р Димитър Каленов спечели първа награда в клас „Довоенни мотоциклети“, като второто място също беше присъдено на екземпляр от неговата колекция – BSA 500, модел 1937 г. Каленов получи тези престижни трофеи лично от председателя на Мотоциклетната комисия към FIVA, г-н Палмино Поли, който беше и член на комисията на самия конкурс.