Dongfanghong Yituo – това ли е китайското копие на Polonez?

1906
2024

През 90-те години китайската фирма Dongfanghong произвежда коли, които се продават под марките Dongfanghong и Yituo, но неизвестно защо много приличат на FSO Polonez. Известно е, че още в началото на 80-те години FSO изнася няколко хиляди броя Polonez за Китай, но тогава все още не може да се говори за производството на местен еквивалент. Скоро след това обаче някои китайски компании започват да произвеждат резервни части за полската марка, а след известно време те стават толкова много, че от тях може да се направи почти цяла кола. Някъде в този период Dongfanghong се включва в цялата схема и поема управлението на операциите, но не успява да копира двигателите, и те започват да се купуват от други две китайски фирми – Beijing Engine Factory и Dong’an Engine Manufacturing Company. След това Donfanghong започва производството на китайски копия на Polonez.

Всичко звучи много правдоподобно, но дали е вярно? Днес все още не са известниточните размери на първите завършени автомобили, и затова не може да се каже, дали са базирани на Polonez, така че трябва да се разчита основно на запазените снимки.

Най-ранната снимка на Yituo (с каросерия седан), е направена през 1993 г. Първият седан FSO Polonez, лансиран като Atu, се появява като прототип през 1994 г., а  производството му започва през 1996 г. Най-ранният опитен образец на Polonez с каросерия седан е направен още през 1982 г., но той не е популяризиран по никакъв начин и едва ли е станал достояние на китайците. Следователно Yituo не може да бъде базиран на Atu, но би могъл да е седан, базиран на хечбека Polonez. Размерите в дължина, ширина и височина на следващия модел Yituo LT5022, чието производство започва в началото на 90-те години, вече са известни: 4445/1650/1420 мм и междуосие 2509 мм. При Polonez Atu те са съответно: 4318/1650/1420 мм с междуосие 2509 мм. Имаме съвпадение. Седанът Yituo LT5022 обаче все още е по-дълъг от Atu, а и годините на производство не съвпадат, което значи, че най-вероятно Yituo LT5022 всъщност е базиран на стария хечбек Polonez.Това се потвърждава и от черния пластмасов орнамент върху третата колона на LT5022. Седанът Polonez Atu никога не е имал такъв орнамент там, но хечбекът Polonez има. Dongfanghong го превръща в седан, като променя малко предницата и добавя гумени ленти отстрани. При погед отпред се вижда, че светлините също са различни.При комби версията, обозначена като Yituo LT5021, размерите са абсолютно същите като при LT5022, което значи че и тя най-вероятно е базиран на хечбека Polonez.

Резултатите от този анализ показват следното: седанът Yituo LT5022 и комбито LT5021 в основата си са копия на хечбека FSO Polonez от началото на 80-те години, но стилът на каросерията и двигателите са различни. Скоро след тях се появява и още една кола, която заслужава внимание, тъй като също е копие на Polonez – Dongfanghong LT6390. Тя се предлага само като комби, но е много по-малка от LT5022/21, като основните размери на каросерията са: 3920/1600/1450 мм и междуосие 2330 мм. Тук няма съвпадение, но все пак не е изключенода са използвани някоикомпоненти и части от LT5022/21.

Що се отнася до фаровете на Yituo LT 5021/2, те най-вероятно идват от Shanghai-Volkswagen Santana, а тези на Dongfanghong LT6390 са от Wuling LZW7100.

Подобни бизнес практики са немислими на Запад, но до днес те са нещо напълно нормално в Китай.

И в крайна сметка Yituo копие ли на FSO Polonez? Да, без съмнение моделите LT5022 и LT5021 са базирани на стария хечбек FSO Polonez от началото на 80-те години. Интересното е, че самият полски оригинал, никога не е копиран от китайците в неговия автентичен стил. По-малкият Dongfanghong LT6390 не е копие на Polonez. Той вероятно е базиран на друга малка китайска кола или ван, но това е друга история, която някой ден също ще бъде разплетена.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин