2024
Stellantis е синоним на рационални продукти за широката публика: Opel, Peugeot, Citroen, Fiat от Италия и ако става дума за малко допълнителна доза страст – Alfa Romeo. Но Stellantis е много повече, защото присъства също така в Щатите, а там произвежда не само Jeep и Chrysler, но освен това и Dodge. В Германия единствено от независим вносител се предлага моделът Durango, вероятно най-култовият автомобил, които в момента пристига от отвъд Океана. Каква е причината? Скритият под капака 8-цилиндров агрегат. Пред този автомобил всеки Opel изглежда като детска играчка, а когато го шофираш, дори Ferrari и Lamborghini могат да останат на заден план. Повод да го разгледаме по-внимателно. Но преди да потеглим, нека хвърлим поглед под капака.
Хората от Opel се гордеят, когато могат да покажат три- или четири-цилиндров двигател, който се подсилва донякъде електрически. Хората от Dodge пък при подобна гледка избухват в смях. Терминът тук се нарича Hemi. Става дума за V8, който отдавна е бракуван при Jeep и Chrysler, но пък тук му е разрешено да продължи да работи. Наличен е с три нива на мощност, това тук е т.нар. версия Hellcat от дивизията на Dodge с инициали SRT, това е нещо като AMG по американски. Тук имаме 7,2 литра обем, гигантски компресор, 710 к.с. и почти 900 Нм. Това е ултрапотентна машина със замах на парен чук, а който тук натисне рязко педала на газта, започва да се движи като в термоядрено торпедо. Точно това искаме да тестваме днес. Затова нека да се качим, запалим двигателя и потеглим.
Подобно на мощността, която тук се разпределя по скоро на дърводелски принцип, така и дизайнерите, видимо не са се престарали, когато е трябвало да проектират интериора на този Durango. ОК, на борда имаме яркочервена кожа, но тя е всичко друго, но не ни нежна. Пластмасите са по-скоро от най-ниската ценова категория. Превключвателите са грубички, а това, което изглежда като карбон, всъщност са изкуствени материали с цветна щампа на повърхността. Дигитални инструменти също така се предлагат само частично. ОК, оборотомерът, вероятно при този автомобил най-важният детайл, все пак е дигитален, но скоростомерът до него е също толкова аналогов, колкото и индикаторът за горивото в резервоара или отчитането на температурата на двигателя. За сметка на това централният монитор вече е пристигнал в настоящето. В него върви програма, която е относително близка със системата Uconnect, позната ни от моделите на Jeep. Но в този Durango има нещо, което трябва определено да оценим: за един толкова мощен автомобил, колата предлага невероятно много допълнителен комфорт и най-вече много, наистина много място. Дори един Cayenne в купето си е тесен и малък, ако го сравняваме с тази кола. Особено като имаме предвид третия ред седалки, който предлага място за още двама възрастни. Отпред имаме също две комфортни кресла, между другото с относително силно подчертан контур. На втория ред имаме също две седящи места и както вече споменахме, още две места са налични на третия ред. Но, Боже, господи, с този дяволски V8 с обем от над 7 литра, нямам никакво желание да седя на третия ред! Просто вече не може да ме помръднете от шофьорската позиция зад волана.

Когато в Durango натиснеш Start бутона, действително имаш усещане, че се отварят портите към ада. Отвън стените започват да се тресат, листата в миг падат от дърветата, а в стомаха ти се появява онова специфично усещане, което има навика да се увеличава в синхрон с уголемяването на ъгъла, който образува дясното ти ходилото, стъпило върху педала на газта. Усещането на борда е сякаш се движиш в комбинация от полски трактор, пристанищен параход и Boeing 747. В колата става невероятно шумно, след което се задейства тяга, която игнорира законите на физиката, тяга, която не иска и да чуе за ограничената подвижност на материята и инертността на масата. Когато 900 Нм запретнат ръце, дори 2,5 тона се усещат като снажна балерина. Ускорението от 0 до 100 е за 3,6 секунди. Максималната скорост е 290 км/ч и тъй като на американците им е особено важно какво се случва също при драг рейсинга, в случая разполагаме и с времето за четвърт миля, а именно – 12 секунди. Макар че се движим на едно ниво с Porsche Turbo, дори с Lamborghini Huracan, тук има една съществена разлика. Докато при изцяло спортните модели пърформънс и прецизност вървят ръка за ръка, тук фокусът е изцяло върху чистата мощност, и то упражнена с парния чук. Просто те блъска огромният валяк и започваш да летиш вече само напред. ОК, колата разполага с доста сериозни спирачки и някак успяваш да поддържаш сигурният й курс, но определено не изпитвам никакво желание, да се състезавам с Durango на писта. Но вероятно точно в това се крие чара на този мускулест атлет облечен в потник: да ти предлага чисто и просто унищожителна сила в най-чист вид, великолепно автентично и неподправено. По-скоро бургер и бира, а не шампанско със стриди. Никакви заигравки, без никакъв грим, при това със 700 к.с.

На финала сме на днешната ни разходка с Dodge Durango Hellcat. Автомобил, който се запечата трайно в съзнанието ми, защото никак не подхожда на нашето време и в същото време е една от малкото коли, които действително все още притежават характер и не скриват треските си за дялане. Естествено на този свят съществуват и по-мощни спортни автомобили, както и SUV модели, които с по-скромна мощност са чувствително по-повратливи и по-динамични. А в сравнение с продукцията на AMG на Mercedes или М на BMW, това нещо тук е по-скоро сковано в часа по трудово обучение. Тази кола просто трябва да я обичаш. Тук си казваш или: Забрави! Пълен потрес! Това е само минало! Или се наслаждаваш на този Heavy Metal, който Детройт забива още веднъж яко пред нас с този модел и разтуптява сърцата! При това на цена, която е невероятно висока за подобна „американска кошница“, но в същото време отнесена към мощността тя е просто смехотворна. Ценовата листа на Dodge Durango започва с 5,7-литров мотор, който също си го бива, на цена под 140.000 лева. А този Hellcat струва едва 230.000 лева. При това за 710 к.с. Съмняваме се, че ще намерите някъде повече коне за по-малко пари. Така че да вдигнем палец! Thank you, America! Благодарим ти за това и независимо какво се случва в областта на политиката при този модел няма никакво съмнение, че Америка вече е “great again”.