2024
В края на 80-те години задвижването на четирите колела успява да се наложи вече не само сред машините за офроудърите. А Lancia пренесе 4×4 от ралитата във всекидневието
Белият цвят с красивото име Bianco Corfu стои на Delta HF 4WD толкова добре, защото така автомобилът сякаш е готов да получи отгоре ивиците на Martini и стикерите на спонсорите. Все пак шестте титли в Световния рали шампионат между 1987 и 1992 г. са си казали думата. Кой друг модел от класа на Golf би могъл да се похвали с подобна спортна кариера? Още в началото на своя дълъг жизнен цикъл Delta успя да запише първата си голяма победа, като грабна наградата „Автомобил на годината 1980“ – никоя друга Lancia преди или след нея не беше постигала това. За легендарната премиум марка компактният модел беше едновременно повратна точка и ново начало.
По нищо не личи, че сложната като техника спортна HF 4WD е проектирана през 70-те години на миналия век. Моделът разполага с постоянно задвижване на четирите колела с два диференциала и 4-цилиндров DOHC с турбо и интеркулер – именно това позволява на Lancia да се опълчи на Audi. Delta-та Four Wheel Drive със 165 к.с. е спортен автомобил с четири врати и голям заден капак.
Спортист по душа
Дрънченето на вратите при по-силно затваряне, сиво-черната пластмаса за кокпита, мокета и тапицерията – всичко по Lancia Delta прави впечатление на малко по-крехко, по-тънко и по-евтино в сравнение с Highend-моделите от по-висок клас Audi 90 quattro и BMW 325 iX. Блестящите жълти циферблати и спортният волан изглеждат почти като при Ferrari. Шест кръгли уреда са разположени точно пред водача, а други два – отдясно в централната конзола. В кокпита идеално се вписват и опционалните седалки Recaro, които осигуряват идеално добра поддържка на тялото. Липсва единствено отворена конзола, през която да виждате пътя на скоростния лост.

Тъй като в ретро средите от доста години вече изпадат в еуфория, когато стане дума за „раздутите“ версии Integrale, сякаш позабравихме, че първоначално Delta е проектирана като модел с предно задвижване. Steyr-Puch осигурява системата 4х4. Тя е с централен виско диференциал, който компенсира разлика в сцеплението между предната и задната ос, а отзад работи самоблокиращ се Torsen диференциал, който автоматично разпределя въртящия момент между лявото и дясното колело. Тъй като конвенционалното разпределение на мощността от 56:44 в полза на предната ос се оказва пречка за дрифтове в спорта, съотношението в по-късните версии на Delta е обърнато.
Със своя 4-цилиндров турбодвигател HF демонстрира колко практично е високата мощност да бъде разпределена към четири вместо само към две задвижващи колела. Сцеплението е отлично, контролът на машината – на върхово ниво, като почти не се усещат презавиване или недозавиване. И най-вече: задвижването на четирите колела прави шофирането по-безопасно.

4-цилиндровият мотор от голямата Lancia Thema Turbo генерира 165 к.с. при 5250 об/мин от работен обем 2 литра. Агрегатът с два горни разпределителни вала и два балансиращи вала е истински инженерен шедьовър. При това хем работи по-тихо от очакваното отпред, хем се „кара“ достатъчно гръмогласно от задната част през двете ауспухови тръби отдясно и отляво. Машината с по два клапана на цилиндър „тегли“ стабилно от 2000 оборота в минута, характеризира се с подобаваща еластичност, а когато налягането на турбото за кратко се вдигне до 0,9 бара, усещате и по-мощното изстрелване напред.
Компактна и зверски динамична
Пъргавият двигател кореспондира отлично с прецизното кормилно управление и настройките на окачването. HF 4WD е подчертано „лекокрак“ модел, който при кръпки по асфалта и дупки малко подскача, но не се наклонява прекомерно при резки промени в посоката. По отношение на динамиката няма друг модел от онези години, който да се представя по-добре от HF 4WD – никой в класа не е по-спортен.
Капакът на багажника и сгъваемите седалки на втория ред допринасят моделът да бъде и подобаващо практичен. Отзад е доста тясно, но така или иначе само VW T3 syncro може да предложи достатъчно пространство на повече от четирима пътници.
Нашият извод: твърдата и спортна Delta със задвижване на четирите колела е антипод на уютното и комфортно Audi 90 quattro. И няма да ви трябва HF Integrale 16V, за да го разберете – дори и 4WD е напълно достатъчно.
Плюсове и минуси
Lancia завладява световната рали сцена с Delta: между 1987 и 1992 г. титлата в световния шампионат отива при Delta шест сезона подред – естествено, със задвижване на четирите колела. Печеливша комбинация за вечността! При това Delta от модификацията 831, която се задържа на пазара невероятно дълго време – от 1979 до 1994 г., всъщност е напълно нормален автомобил. Базата и двигателите са много близки до тези на Fiat Ritmo; концернът майка Fiat е запазил общите модули за дъщерната марка. Заради голямото разнообразие от двигатели изборът на Delta понякога е малко сложен и объркващ (или поне е бил навремето). Всички те са 4-цилиндрови, с работен обем между 1,3 и 2,0 литра и мощност от 75 до 210 к.с. Има както атмосферни мотори, така и с турбокомпресор, с карбуратор и електронно впръскване на горивото, 8- и 16-клапанови, със и без катализатор.

Друг общ знаменател за семейството Delta е каросерията с четири врати. A тя ръждясва на много места: по рамката на предното стъкло, която е направена от няколко листа ламарина, на прехода от С-колоната към покрива и по ръба му, както и около задните калници и в долната част на вратите. С HF Integrale през 1987 г. са въведени и сериозни промени като „раздути“ калници, модифицирани брони и прагове, както и по-големи 15-цолови джанти. Ако искате да ремонтирате Delta качествено, ще имате нужда от специални познания!
4х4-системата не е смятана за много сложна, с добри контакти резервни части се намират лесно, а турбокомпресорите се ремонтират от специализирани сервизи. Гамата от части е изненадващо богата с оглед широката гама на модела, особено тази за Integrale във всичките му възможни еволюции. Поддръжката на някоя ранна стандартна Lancia Delta изисква повече усилия.
Ситуацията на пазара
По-малко от дузина Delta HF 4WD се предлагат по съответните онлайн борси, за познавачите тя е „по-хитрият вариант“ (или скрита препоръка) – предлагането на Delta Integrale е над десет пъти по-голямо. Въпреки това, все още HF 4WD на изгодна цена могат да бъдат открити само в Италия; но цените стартират от около 40.000 лева – а понякога и с 10-20 хил. отгоре.
Резервни части
Изключенията потвърждават правилото – поне при Delta. Всъщност предлагането на резервни части за сложното Integrale е по-добро, отколкото за по-простите HF 4WD, чиято каросерия в голяма степен съответства на тази при нормалната Delta. За HF 4WD стоманената задна напречна греда струва 1200 лева, а шарнир – около 50. Предни мигачи се намират трудно, също както и предни стъкла – те струват по 2000 лева. Кора на багажника може да ви излезе до 2 бона, а цял интериор – дори 5!