DEKRA: електромобилите са много надеждни за таксита!

2212
2024

В тежкия ритъм на експлоатация като такси в Мюнхен електрическите Jaguar I-Pace доказаха своята издръжливост: според бързи тестове батериите им не показват почти никави признаци на деградация – и то след пробег 260 000 километра

Колко издържат батериите на електрически автомобили в ежедневието? Отговорът на този въпрос все още пречи на много хора да минат от конвенционален на електрически автомобил. За боязливите вероятно ще бъде интересно да разберат колко бързо стареят батериите на експлоатираните като таксита електромобили.

Отговора дава DEKRA, която вече е подложила електрически таксита на нов бърз тест на батерията. Резултатът: батериите издържат значително по-дълго от очакваното, с което специализираната в изпитания организация за пореден път доказва резултатите от изследване на Станфордския университет, проведено наскоро.

В Мюнхен таксиметровата компания MTZ използва флотилия от електрически Jaguar I-Pacе.

Експертите на DEKRA разглеждат под лупа шест електрически Jaguar I-Pace, които работят като таксита в Мюнхен. Луксозните SUV-ове са подложени на непрекъсната тежка експлоатация по улиците на Мюнхен още от 2018 г.  – и както на всички ни е ясно, експлоатацията на автомобил като такси му създава възможно най-сериозен „стрес“.

Батерии без признаци на стареене след четвърт милион километра

Резултатът от тестовете: дори след пробег от 180.000 до 260.000 километра, батериите опровергават предразсъдъците за преждевременното стареене, които скептиците по отношение на електрическата мобилност насаждат: по показателя State of Health (SoH) батериите постигат от 95 до 97 процента. При това такситата далеч не са зареждани по „най-щадящия“ начин, казва Грегор Байнер, управляващ директор на таксиметровата компания MTZ  в Мюнхен: „Зареждахме автомобилите средно около 1,5 пъти на ден, не особено внимателно, но винаги догоре, за да гарантираме, че шофьорите ще се чувстват сигурни за километрите, които могат да изминат“, добавя мениджърът.

Като цяло, управляващият директор на таксиметровата компания е много доволен от електрическите автомобили. Досега при нито една от „котките на ток“ не се е налагала смяна на компоненти по спирачната системата. „При такситата на двигатели с вътрешно горене накладките трябва да се сменят на всеки 30 000 км, а дисковете – на 80 000 км, докато при електромобилите разходите за това са елиминирани“, коментира Байнер пред AUTO BILD. Според калкулациите на MTZ eлектромобилите се оказвали доста по-изгодни – не само по отношение на разходите за поддръжка, но и по отношение на тези за енергия. „Допълнително предимство носи възможността да използваме собствени станции за бързо зареждане“. Единствено зареждането на обществени станции излизало малко по-скъпо.

Възможност за бърз тест на батерията при 130 модела

При тестването на такситата DEKRA прилага актуалния бърз тест на батерията, който вече е направен при повече от 25 хил. МПС. Организацията го предлага като услуга за хората, които искат да проверят електромобил на старо. Батериите се тестват веднъж на тестов стенд и след това при кратко ускорение в рамките на 50-100 метра. Това носи предимства пред други тестове, при които за измерване на SoH батерията трябва да бъде изпробвана от заряд 100% до 0%. Тестът на DEKRA отнема само 15 минути и може да бъде приложен при 130 често срещани модела електрически автомобили.

Извод

В големите градове виждаме все повече електромобили, работещи като таксита – дори в България. А ако електрическите модели се докажат като достатъчно издръжливи като таксита, това значи, че ще бъдат повече от надеждни за масовия потребител.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин