2025
В своята версия Octa Defender е комбинация от състезателен автомобил и всъдеход за приключенци
В първия си живот той беше авантюрист, работно добиче и преди всичко – символ на статус. Защото в продължение на повече от 60 години Land Rover Defender не получи никакви значителни промени – и се превърна в икона. Но в крайна сметка накрая не останаха почти никакви мераклии, които да искат да купуват героя на калта.
Но след това той преоткри себе си и без да изневерява на оригинала, се превърна в дизайнерски автомобил, който се оказа подходящ за по-широк кръг от клиенти. И този ход се оказа успешен: въпреки че цените на модела скочиха над два пъти, продажбите се вдигнаха рязко – и това се случи след смяната на поколенията преди близо пет години.

За да гарантира, че реализациите ще останат голям брой и в бъдеще, Land Rover добавя в гамата версията Octa. Тя е кръстена на октаедъра – формата на кристалите при диаманта, най-твърдия материал в природата. Британците се гордеят, че в лицето на новата модификация представят не само най-здравия Defender от премиерата му през 1948 г., но и най-способния модел в историята. А с оглед миналото на Defender това значи много.
Defender Octa с 4,4-литров двигател от BMW
За да постигнат това, британците са направили модификации в три насоки: на първо място, разбира се, по задвижването. Докато досега V8 със своите „едва“ 500 к.с. беше „черешката на тортата“, сега Octa мобилизира 635. И тъй като „осмакът“ на британците не може да се справи с изискванията по стандарта Eврo 7, на мястото на 5-литровата машина се настанява 4,4-литров агрегат от BMW (какъвто отдавна използва Range Rover).

Хидравличното окачване от Range Rover Sport, което реагира светкавично бързо, трябва да предотвратява обръщане, разлюляване и накланяне – и да гарантира по-добро поведение на автомобила на пътя и извън него в комбинация с по-широката следа, увеличения с почти четири сантиметра клиренс и по-добрите ъгли на атака.
И да не забравяме: всичко това изглежда страхотно: с общо седем сантиметра „раздувка“ на калниците, стойката на Defender е още по-впечатляваща. Благодарение на надписите и декоративните вложките от карбон, този офроудър може да се окаже по-атрактивен от редица спортни автомобили.

Доста простият на вид символ с диамант в пръстен, който Land Rover избира за лого на Octa, крие нещо мистично в себе си: той напомня повече за група злодеи, атакуващи Бонд, отколкото за геометричен трик. Жалко е единствено, че двигателят е толкова тих – и дори в режим Octa не разкрива акустично бруталната мощност, която се крие под капака. Дори новите седалки, които вибрират от звука, не могат да компенсират това.
Но двигателя ще го усещате: ако натиснете газта до пода с тежки туристически обувки, ще мобилизирате до 800 Нм въртящ момент и Defender ще се устреми напред като носорог в атака. На V8-модела му трябват 4 секунди, за да катапултира колоса от 0 до 100 км/ч, а едва при 250 км/ч здравият разум на инженерния екип надделява над силата на задвижването.
И докато при стария Defender понякога с двойно по-ниска скорост след някои маневри дъхът ти можеше да спре, новият модел се придържа впечатляващо прецизно към зададената идеална траектория: кормилното му управление е „по-остро“, окачването е по-стегнато и автомобилът атакува уверено дори по-острите завои.

Разбира се, впечатляващо е какво може Octa на асфалта. Но в AMG или M GmbH се справят със същите упражнения не по-зле. Но за разлика от всички останали performance всъдеходи (или по-скоро – SUV), часът на Defender настъпва едва когато асфалтът свърши.
Пъргава задница
Вместо да прави компромиси по отношение на справянето с калта, мениджърът по разработката Мат Бекер отива дори още една крачка напред: офроуд показателите при Octa дори са подобрени допълнително. Автомобилът се характеризира с повишена дълбочина на газене в сравнение със стандартния Defender – и може да изкачва по-сериозни наклони. Но преди всичко той може да щурмува чакъла или пясъка с такава впечатляваща скорост и със задна част, която е толкова пъргава за автомобил със задвижване на четирите колела, че направо губите ума и дума.

И дори да загуби сцепление, което понякога е желателно, новият режим на полет разпознава отлепването на колелата от земята и светкавично настройва хидравличното окачване за меко кацане. Тогава се чувствате като пилот на специален етап в Дакар. Нищо чудно, че британците официално изпращат Octa да се състезава в най-престижната пустинна надпревара през 2026.
По-бърз и по-стегнат на пътя, по-див на офроуд и още по-атрактивен на булеварда: всичко това прави Octa не само най-потентния, но и най-универсалния Defender на всички времена. Британците обаче искат много за него: при базова цена от 370.000 лева, той струва с близо 120 хиляди лева повече от стандартната 8-цилиндрова модификация.