Defender Octa с 635 конски сили: истински офроуд болид (ТЕСТ)

2201
2025

В своята версия Octa Defender е комбинация от състезателен автомобил и всъдеход за приключенци

В първия си живот той беше авантюрист, работно добиче и преди всичко – символ на статус. Защото в продължение на повече от 60 години Land Rover Defender не получи никакви значителни промени – и се превърна в икона. Но в крайна сметка накрая не останаха почти никакви мераклии, които да искат да купуват героя на калта.

Но след това той преоткри себе си и без да изневерява на оригинала, се превърна в дизайнерски автомобил, който се оказа подходящ за по-широк кръг от клиенти. И този ход се оказа успешен: въпреки че цените на модела скочиха над два пъти, продажбите се вдигнаха рязко – и това се случи след смяната на поколенията преди близо пет години.

Базовата цена на всестранния талант стартира от около 370.000 лева (185.300 евро).

За да гарантира, че реализациите ще останат голям брой и в бъдеще, Land Rover добавя в гамата версията Octa. Тя е кръстена на октаедъра – формата на кристалите при диаманта, най-твърдия материал в природата. Британците се гордеят, че в лицето на новата модификация представят не само най-здравия Defender от премиерата му през 1948 г., но и най-способния модел в историята. А с оглед миналото на Defender това значи много.

Defender Octa с 4,4-литров двигател от BMW

За да постигнат това, британците са направили модификации в три насоки: на първо място, разбира се, по задвижването. Докато досега V8 със своите „едва“ 500 к.с. беше „черешката на тортата“, сега Octa мобилизира 635. И тъй като „осмакът“ на британците не може да се справи с изискванията по стандарта Eврo 7, на мястото на 5-литровата машина се настанява 4,4-литров агрегат от BMW (какъвто отдавна използва Range Rover).

Defender Octa бива задвижван от 4,4-литров V8 на BMW, който мобилизира 635 к.с.

Хидравличното окачване от Range Rover Sport, което реагира светкавично бързо, трябва да предотвратява обръщане, разлюляване и накланяне – и да гарантира по-добро поведение на автомобила на пътя и извън него в комбинация с по-широката следа, увеличения с почти четири сантиметра клиренс и по-добрите ъгли на атака.

И да не забравяме: всичко това изглежда страхотно: с общо седем сантиметра „раздувка“ на калниците, стойката на Defender е още по-впечатляваща. Благодарение на надписите и декоративните вложките от карбон, този офроудър може да се окаже по-атрактивен от редица спортни автомобили.

Най-мощният Defender разполага и  с голям дисплей на инфоразвлекателната система.

Доста простият на вид символ с диамант в пръстен, който Land Rover избира за лого на Octa, крие нещо мистично в себе си: той напомня повече за група злодеи, атакуващи Бонд, отколкото за геометричен трик. Жалко е единствено, че двигателят е толкова тих – и дори в режим Octa не разкрива акустично бруталната мощност, която се крие под капака. Дори новите седалки, които вибрират от звука, не могат да компенсират това.

Но двигателя ще го усещате: ако натиснете газта до пода с тежки туристически обувки, ще мобилизирате до 800 Нм въртящ момент и Defender ще се устреми напред като носорог в атака. На V8-модела му трябват 4 секунди, за да катапултира колоса от 0 до 100 км/ч, а едва при 250 км/ч здравият разум на инженерния екип надделява над силата на задвижването.

И докато при стария Defender понякога с двойно по-ниска скорост след някои маневри дъхът ти можеше да спре, новият модел се придържа впечатляващо прецизно към зададената идеална траектория: кормилното му управление е „по-остро“, окачването е по-стегнато и автомобилът атакува уверено дори по-острите завои.

Благодарение на 800 Нм въртящ момент автомобилът достига 100 км/ч за 4,0 секунди.

Разбира се, впечатляващо е какво може Octa на асфалта. Но в AMG или M GmbH се справят със същите упражнения не по-зле. Но за разлика от всички останали performance всъдеходи (или по-скоро – SUV), часът на Defender настъпва едва когато асфалтът свърши.

Пъргава задница

Вместо да прави компромиси по отношение на справянето с калта, мениджърът по разработката Мат Бекер отива дори още една крачка напред: офроуд показателите при Octa дори са подобрени допълнително. Автомобилът се характеризира с повишена дълбочина на газене в сравнение със стандартния Defender – и може да изкачва по-сериозни наклони. Но преди всичко той може да щурмува чакъла или пясъка с такава впечатляваща скорост и със задна част, която е толкова пъргава за автомобил със задвижване на четирите колела, че направо губите ума и дума.

Най-вече при много бързо шофиране ще оцените предимствата на хидравличното окачване.

И дори да загуби сцепление, което понякога е желателно, новият режим на полет разпознава отлепването на колелата от земята и светкавично настройва хидравличното окачване за меко кацане. Тогава се чувствате като пилот на специален етап в Дакар. Нищо чудно, че британците официално изпращат Octa да се състезава в най-престижната пустинна надпревара през 2026.

По-бърз и по-стегнат на пътя, по-див на офроуд и още по-атрактивен на булеварда: всичко това прави Octa не само най-потентния, но и най-универсалния Defender на всички времена. Британците обаче искат много за него: при базова цена от 370.000 лева, той струва с близо 120 хиляди лева повече от стандартната 8-цилиндрова модификация.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин