2021
В началото на 90-те години De La Chapelle Parcours трябва да стане най-бързият ван на света. Нещата обаче се объркват и са произведени само три бройки на модела!
В днешно време вановете не играят важна роля при продажбите на автомобили. Победният ход на SUV-ове е без алтернатива във всички класове – тук губещите са вановете. Само преди няколко години обаче нещата бяха различни: вановете бяха първи избор на големите семейства и на прагматиците. При това както преди, така и сега вановете са убедителни най-вече с полезната си стойност. Девизът е товарен обем вместо мощност. Едното обаче не изключва другото – доказва го De La Chapelle Parcours – специален проект от 90-те години на миналия век!
През 1988 г. френската марка De La Chapelle, дотогава известна най-вече с версиите си на Bugatti (Grand Prix и Atalante 57 S), получава поръчка да създаде изключителен ван. Поръчката идва от чуждестранен клиент, чието желание е да пътува възможно най-луксозно от точка А до точка Б. През 1990 г. De La Chapelle показва първия си прототип Parcours PC 12. Parcours е базиран на тръбна рама с алуминиев под и е доста внушителен: дълъг е 5,35 метра, широк 2,01 метра и висок 1,73 метра. Междуосието му е 3,12 метра. Изненадващо е, че създадената от Barré Design каросерия успява да има забележителен коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,28.
Външният вид на De La Chapelle Parcours е необичаен. Предницата е доста смъкната и завършва със спойлер. Тясната радиаторна решетка напомня на тази на старите модели на Ford, а отстрани има сравнително тесни фарове. Страничната визия е доминирана от две извивки, а стъклената част е голяма, докато 16-цоловите джанти изглеждат миниатюрни от днешна гледна точка. От задницата на Parcours се подават четири ръбести ауспухови тръби, но всичко останало е типично за един миниван. Забележителни са и задните светлини, които са от германски модел от голяма серия – Audi 80. Познахте ли ги?
Наистина интересно е луксозното вътрешно пространство – в зависимост от оборудването, Parcours е трябвало да бъде оборудван с многозонов климатроник, автомобилен телефон, бордови компютър и дори телевизор. Кулминацията обаче е концепцията на седалките, тъй като е било планирано Parcours да се предлага в различни конфигурации с от четири до осем места. Във варианта 2-2-2 е било възможно двете електрически регулиращи се седалки с кожена тапицерия да бъдат обърнати срещу посоката на движение, така че пасажерите да седят един срещу друг.
С това достигаме и до задвижването на Parcours. Представеният през 1990 прототип PC 12 е задвижван от 5,3-литров V12 агрегат с два горно разположени разпределителни вала на Jaguar. Да, правилно сте прочели: ван с V12 мотор! Благодарение на 273-те си конски сили и максималния въртящ момент от 404 Нм тежащият близо 2200 кг и притежаващ задно задвижване PC 12 развива максимална скорост до 230 км/ч. Създателите обаче искат още и така във втория модел на Parcours е използват 5-литров V8 от Mercedes 500 E (M 119). Кръстеният PC 8 е разполагал с 326 к.с. и 441 Нм максимален въртящ момент, като е трябвало да вдига 240 км/ч. Трансмисията е 4-степенна автоматична. Серийното задвижване е било задно, а фирма WTI е трябвало да разработи опционално двойно задвижване за Parcours – не се е стигнало до там.
Първоначалният план предвижда годишно да бъдат произвеждани максимум 100 броя PC 8 за заможни клиенти или фирми като луксозни хотели например. А с оглед на тогавашната цена от 1 милион френски франка или около 300 000 германски марки, няма как да е иначе. В края на краищата обаче през 1992 по финансови причини проектът е преустановен. Дотогава са произведени три автомобила De La Chapelle Parcours. Първият е PC 12: прототип с V12 двигател на Jaguar и само една функционираща врата. Вторият е напълно функциониращ PC 8 в светлолилав цвят. Особеното са двете срещуположни задни седалки, но този Parcours не притежава разрешително за движение по нормални пътища. Третият автомобил също е PC 8, но с четири отделни седалки по посока на движението, който дори притежава разрешително за движение по нормални пътища. Трите автомобила съществуват и до днес.