2023
Наследникът на 240 Z и 260 Z е внимателно преработен в продължение на около четири години и в крайна сметка с изключение на двигателя и трансмисията, той няма нищо общо с предшествениците си. В западноевропейските страни моделът се нарича Datsun 280 ZX, но на някои на други пазари е лансиран и като Nissan Fairlady Z. Той е модерен във всяко отношение. Новият 280 ZX е представен пред пресата на 17 август 1978 г. в Япония, като първоприемник на най-успешния спортен автомобил на своето време. Дотогава над половин милион бройки от 240/260Z вече са продадени за десет години и очакванията към наследника съответно също са много големи.
Визуално 280 ZX е базиран на своите предшественици, но е по-ъгловат, заострен и аеродинамичен (с коефициент на съпротивление 0,385). Освен това става малко по-дълъг и по-широк. Той запазва класическата форма на купе фастбек с дълъг преден капак и малко по-висока талия.

Освен като дизайн, 280 ZX е значително ревизиран и по отношение на своя потенциал. Работният обем на редовия шестцилиндров двигател нараства от 2,6 на 2,8 литра, като тази промяна е направена най-напред в моделите, предназначени за САЩ. Наличната мощност вече възлиза на 140 к.с. при 5200 об/мин, които се постигат по по-екологичен начин благодарение на инжекционната система Bosch L-Jetronic. В допълнение към петстепенната скоростна кутия, разбира се, има и автоматична версия, тъй като повече от две трети от производството отива в Съединените щати.
Вместо предишните носачи на задните колела са използвани нови рамена с винтови пружини, а задните барабанни спирачки са заменени с дискови. Кормилното управление все още е чрез зъбна рейка и зъбно колело, а сервоусилвател се предлага само на някои пазари. Обемът на резервоара е увеличен от 65 на 80 литра.

В интериора още на пръв поглед грабва окото изцяло модернизираното арматурно табло с преработения волан с двa лъча.
Целият пакет от стилистични и технологични промени е завършен от повече на брой и по-надеждни системи за безопасност и по-добра звукоизолация, но чрез тях се увеличава и теглото, което вече е 1330 кг за версията 2 + 2, а при по-късата двуместна версия е 1250 кг. По-просторният вариант се отличава с по-дълъг покрив и различно проектирани задни прозорци.

През 1982 г. Nissan прави сериозен фейслифт на 280ZX с преработени канали в предния капак, нови алуминиеви джанти (15-инчови с четири лъча за турбомоделите и 14-инчови с шест лъча за останалите), ревизирана средна колона, нови задни светлини, нови брони в цвета на каросерията и премахване на почти целия хром от предходния модел.
Моделът от 1982 г. е първият с вградена гласова система, която предупреждава водача, ако фаровете продължават да светят, след като двигателят е изключен, или ако ръчната спирачка е задействана по време на движение.
Турбоверсията на 280ZX с автоматична трансмисия вече ускорява от 0 до 100 км/ч само за 7,1 секунди, което е по-добро постижение от Aston Martin Volante (8,9 сек.) и Ferrari 308GTSi (7,9 сек.). Единствената кола на американския пазар през 1982 г., която се представя по-добре от Turbo ZX, е Porsche 911SC.
През втората половина на 1983 г. 280ZX Turbo става достъпен и в Германия. Това е най-бързият, най-скъпият и най-мощният (с 200 к.с./147 kW) японски автомобил, предлаган дотогава на немския пазар.
