2022
Нито мини, нито дори директен обстрел не могат да застрашат руските войници на борда на „Тайфун-К“. Зад това наименование се крие 6-колесен брониран камион с тегло над 20 тона. Тежкотоварният автомобил е едно от превозните средства, с които руската армия се модернизира през последните години. Високопроходимата машина, произведена в тираж от около 300 бройки, може да транспортира общо 18 души и е модел на „Камаз“ – един от най-големите производители на товарни автомобил в Русия.
„Камаз“ обаче е свързан тясно не само с въоръжените сили в ръководената от Путин страна, но и с германски доставчици на автомобилната индустрия като ZF и Knorr-Bremse, a Daimler Truck AG дори притежава 15 процента дял от компанията. Ето защо след избухването войната в Украйна германският гигант с централа в Щутгарт стана обект на сериозни критики. Към момента обаче Mercedes не може да продаде дяловете си в „Камаз“ без разрешение от руското правителство – а преговори в тази посока не се водят, стана ясно от изказване на главния изпълнителен директор на Daimler Trucks Мартин Даум.
Daimler Truck AG предоставяше мостове и двигатели за влекача К4 и участваше с компоненти в производството на мостовете и кабината на новото поколение камиони К5 с 12-степенна трансмисия ZF. От началото на следващата година обаче „Камаз“ ще трябва да разчита единствено на местни доставчици – такава е поставената от Кремъл задача, разкрива директорът на „Камаз“ Сергей Когогин. Оттам признават, че първоначално обемът на производство ще бъде малък – но въпреки това компанията нямало да изоставя пускането на новите си модели, в чието проектирана била инвестирала време и финанси.
Понастоящем освен гореспоменатия „Тайфун-К“ руската армия използва 2-осния КамАЗ-4350, 3-осния Камаз-5350, 4-осния Камаз-6350, както и десантната модификация с индекс 43501, която се превърна в своеобразен наследник на ГАЗ-66.