DAF 95 TurboTwin X1: чудовището от Дакар с шестте турбини (ВИДЕО)

1501
2024

80-те са най-дивите години в света на автомобилните спортове: болидите във Формула 1 развиват по 1000 конски сили, „бегачките“ от Световния рали шампионат прелитат на милиметри от пропастите с 500-600 коня под капака. На Дакар положението е дори още по-брутално: феновете на пустинната надпревара несъмнено си спомнят кадрите, на които през 1988 пилотираният от легендата Ян де Рой DAF изпреварва прототипа Peugeot 405 Turbo-16 Grand Raid на лидера при автомобилите Ари Ватанен (шампион във WRC за 1981). С около 200 км/ч камионът на холандеца – DAF 95 TurboTwin X1, успява да постигне по-висока скорост – благодарение на шестте турбокомпресора, монтирани на двата 11,6-литрови двигателя. Задвижващите агрегати генерират 1220 конски сили и 4700 Нм и са разположени централно в тръбната конструкция, като всеки от тях „върти“ по една ос.

През същата 1988 Де Рой се движи трети в общото подреждане (заедно с автомобилите!) до осмия етап, в който съотборникът му Тео ван де Рийт катастрофира тежко със скорост около 200 км/ч. Камионът му се преобръща няколко пъти, при което седалката на навигатора Кеес ван Левезин се откъсва и той загива, след като излита през предното стъкло. Третият човек в екипажа – механикът Крис Рос, оцелява. След инцидента DAF се оттегля от ралито и спира спортната си програма за няколко години. Катастрофата принуждава FIA да вземе по-сериозни мерки и вкарва в регламента правила, които забраняват на толкова мощни камиони да участват в Дакар.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин