Тест » Dacia Duster на пропан-бутан: най-изгодният SUV (ТЕСТ)

Dacia Duster на пропан-бутан: най-изгодният SUV (ТЕСТ)

1110
2022

В последно време дори и най-заклетите противници на „газифицираните“ автомобили започнаха да се замислят за преход към LPG. Защото цените на горивата в последно време се обърнаха до такава степен, че да шофираш дизелова „малолитражка“ се оказва по-скъпо, отколкото SUV с АГУ – поне що се отнася до сметките на бензиностанцията. Грубите сметки показват: при разход 5 л/100 км (х3 лева/литър) дизелов автомобил ще „вади“ от джоба ви 15 лева, а двойно по-лакома машина на пропан-бутан – едва 10 (при условна цена за литър пропан-бутан 1 лв.). В този контекст базовата версия ECO-G на хитовата за българския пазар Dacia Duster става още по-атрактивна.

21-сантиметровият клиренс позволява разходки извън пътя – но 4х4 в комбинация с газова уредба не може да бъде поръчано

Румънският SUV, който с просторното си купе и големия си багажник (478-1792 л) е идеален за семеен автомобил, струва минимум 34 820 лева в стартовото си изпълнение с 1-литров 3-цилиндров турбодвигател и 49-литрова газова бутилка на мястото на резервната гума. Всъщност освен от аварийното колело ще трябва да се лишите и от двойното задвижване – 4х4 може да бъде поръчано единствено в комбинация с „чисто“ бензинова или дизелова моторизация. И преди уплашените от Downsizing-a да подскочат, бързаме да ги успокоим – малкото моторче със 100 конски сили не е чак толкова претоварено благодарение на ниското тегло на Duster – само 1289 кг. Естествено, изпреварванията трябва да стават с ранно планиране, но с оглед ниските експлоатационни разходи и привлекателната цена динамиката е направо отлична.

Ако заредите догоре пропан-бутан и бензин, Duster ECO-G без проблем ще измине и над 1000 км без да се налага да спирате

По данни на Dacia ECO-G изминава над 1000 км с едно зареждане и на двете горива. При нашия тест установихме, че без никакъв пробем ще можете да „отхвърлите“ близо 500 км само на газ. В отсечките извън града бордовият компютър отчиташе средна консумация на пропан-бутан около 7,5 л, а при скорост 140 км/ч на магистрала – приблизително 10,5 л. Румънският производител е запазил стандартния 50-литров резервоар за бензин – така че дори и да решите да пътувате в държава, в която бензиностанциите не предлагат масово LPG, няма да се налага да спирате твърде често за зареждане. На малкия дисплей между скоростомера и оборотомера можете да виждате индикациите за нивото на горивото (и двата типа), а бутонът за включване/изключване на газовата уредба е разположен отляво, точно до този на системата за „сляпата зона“ (серийна в топнивото Journey).

На таблото ще откриете показания за нивото и на двата вида гориво, синята лампа ви предупреждава да не вдигате високи обороти, докато двигателят е студен

Duster ECO-G серийно разчита на 6-степенна ръчна трансмисия, а опция за автоматик има единствено при 1,3-литровия турбобензинов вариант. В стандартното оборудване влизат климатик, асистент за потегляне по наклон, шест въздушни възглавници, автоматични фарове и… ох, това отрязано парче асфалт здраво ни раздруса – 21-сантиметров клиренс! Именно той, в комбинация със защитната кора под двигателя и високопрофилните гуми, са две от най-релаксиращите за българските условия характеристики, които правят Duster oсобено очарователен. И въпреки че нашият продължителен тест доказа надеждността на румънския SUV в дългосрочен план, ако все пак имате някакви съмнения в здравината му, най-доброто успокоение за вас ще бъде гаранцията – стандартно 5 години или 100 000 км, като тя важи и за газовата уредба. Срещу доплащане 893 лева нейното покритие може да бъде увеличено до 6 години или 200 000 км.

Въпреки че Dacia е нискобюджетна марка, при Duster не е спестено от амортисьори за предния капак

ИЗВОД

Базовата версия на Duster със заводска уредба на пропан-бутан e на цена трепач. Освен ниски експлоатационни разходи обаче румънският SUV предлага и нещо повече: просторно купе и концепция, благодарение на която българските пътища няма да ви уплашат. Жалко единствено, че ECO-G не може да бъде поръчан във вариант с двойно задвижване.

Прегледен интериор с ергономично оформление. Бутон за режим ECO в централната конзола и за включване/изключване на газовата уредба отляво на волана

TEХНИЧЕСКИ ДАННИ – DACIA DUSTER ECO-G 100

Двигател: 3-цилиндров, турбобензинов, отпред напречнo, с LPG-уредба • Работен обем: 999 см³ • Мощност: 74 кВт (100 к.с.) при 5000 об/мин • Макс. въртящ момент: 170 Нм при 2000 оборота в минута • Задвижване: предно, 6-степенна ръчна трансмисия • Дължина/ширина/височина: 4341/1804/1693 мм • Тегло: 1289 кг • Обем на багажника: 478-1792 л • 0-100 км/ч: 13,8 сек • Макс. скорост: 168 км/ч • Разход WLTP 6,9 л/100 км • Емисии на CO2: 126 г/км • Цена: от 34 820 лв.

Газовата бутилка е разположена на мястото на резервната гума – така можете да разчитате на щедро пространство в багажника (478 л)

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин