Dacia спортно купе: предизвикателство от социалистическа Румъния

2105
2021

Появата на Dacia Sport е свързана с една сравнително кратка, но много интересна и завладяваща страница от историята на румънското автомобилостроене в епохата на Чаушеску. Създаването на подобен тип автомобил е резултат от доста смело решение, което в условията на строго контролирана и централизирана икономика е почти равносилно на авантюра. Така за малко повече от десет години са произведени няколко хиляди екземпляра от един наистина необичаен модел, чиято популярност се простира от спортната сцена на Румъния до силно конкурентния автомобилен пазар на Канада.

Създаването на тази специална Dacia е сложен инженерен проект, който изисква огромна креативност. Нейната история започва през 1979 г., скоро след като за директор на автомобилния завод в Питещи е назначен Симион Сапунару, наречен още Патриарх на румънското автомобилостроене. Той е човек с висока техническа и обща култура, с нетрадиционни и в някои случаи доста артистични предложения за решаване на текущите задачи. Инж. Сапунару съсредоточава приоритетите на Dacia в няколко основни насоки, свързани с модернизиране и разнообразяване на продукцията с оглед на нейната по-висока конкурентоспособност на западните пазари. В контекста на тази амбициозна програма той осигурява финансирането за изработката на действащ спортен прототип с агрегати на Dacia 1300, проектиран от автомобилния механик Георге Лихачи от Брашов, откъдето е родом и самият Сапунару. За подобряването на техническите характеристики на опитния образец е ангажиран конструкторски екип от състезателния отдел на завода с ръководител инж. Николае Космеску от изследователския и дизайнерски център на Dacia (CCSITA). С цел максимално съкращаване на инвестициите и възможно най-бързо усвояване на серийното производство са използвани голям брой компоненти и агрегати от серийния модел 1300.

Освен намалените размери на междуосието и дължината, основните външни разлики в дизайна на Dacia Sport се откриват в частично променените задни калници и задното стъкло, което е аналогично предното

Първият прототип е показан на Изложението на постиженията на националната икономика (EREN) в Букурещ през октомври 1979 г., а производството на пилотната серия започва през 1981 г. в технологичния център IATSA, изграден от Dacia в град Щефанещи, близо до Питещи (където между другото е сглобена и лимитираната серия Renault 20, продавана в Румъния като Dacia 2000). По същото време там започва изграждането на голяма фабрика, специално предназначена за производството на спортната Dacia, чийто строеж е завършен за рекордно кратък срок от две години. Сглобяването се извършва на ръчно управлявана монтажна лента с дължина около 30 метра, като всеки един автомобил се придвижва от работниците на ръка за всяка следваща манипулация.

Някои от спортните версии за износ се предлагат с допълнителни халогенни фарове Cibie

Dacia Sport е предназначена предимно за износ и се предлага в много ограничени бройки на румънския пазар. Производството на първата масова серия, обозначена като Dacia 1410 Sport, започва през 1983 г., като за период от близо 10 години са изработени общо 5141 екземпляра. В тази връзка е интересно да се отбележи, че един от основните клиенти на Dacia, респективно Dacia Sport, сред несоциалистическите страни (които плащат с твърда валута) е и Гърция, където са продадени 200 броя от екзотичното спортно купе.

Представеният от нас автомобил е част от колекцията на Влад Доробанту, главен секретар на Retromobil Club Romania. Неговата Dacia 1410 Sport, произведена през 1989 г., е представител на втората генерация на модела, при която старият двигател от 1289 куб. см (54 к. с.) е заменен от 1397-кубиков мотор с мощност 65 к. с., а максималната скорост достига около 150 км/ч.

ИЗВОД

Въпреки архаичната си концепция, този амбициозен проект от ранните години на румънското автомобилостроене се превръща в надежден източник на твърда валута, което е и неговото основно предназначение.

Таблото на спортното купе е идентично с това на стандартния седан, като единствено воланът е от по-спортен тип

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин