2024
Cupra се откъсва все повече като дъщерна майка на Seat. Това доказва и лансираният наскоро фейслифт на Cupra Leon, който сякаш няма почти нищо общо с едноименния модел на Seat – поне визуално. А сега на пазара стъпва следващият модел, който ще бъде предлаган само като „чиста“ Cupra – и това е Terramar.
SUV-ът е четвъртият модел на испанската компания след Formentor, Born и Tavascan, който не може да бъде поръчан с емблемата на Seat. Името е избрано в знак на почит към историческа писта в Сиджес, разположена близо до Барселона. Terramar е изцяло нов, т.е. той не замества съществуващ модел в продуктовата гама, а раширява портфолиото на Cupra със SUV с размерите на Tiguan.
Terramar отпразнува световната си премиера по време на Купата на Америка в Барселона – това е престижна ветроходна регата. Ето защо SUV-ът ще бъде предлаган в ограничената серия Launch Edition, ограничена до 1300 бройки.
От Cupra все още не са коментирали колко ще бъде цената. Испанците разкриват единствено, че Terramar ще бъде позициониран над VW Tiguan, който в момента стартира от малко под 70 хил. лева.
Terramar е по-скосен от VW Tiguan
Визуално Terramar не е изцяло нов за широката публика – защото Cupra вече представи SUV-а като прототип преди две години в рамките на „Unstoppable Impulse Event“. И на пръв поглед нищо не се е променило в серийната модификация. Ръбестите форми, които познаваме от другите предложения на Cupra, са изключително впечатляващи.
Формите на каросерията бива подчертани от матовата сива боя на нашия фотомодел. Предницата е масивна, с големи въздухозаборници по средата. Фаровете с триъгълните дневни светлини са свързани помежду си с атрактивен декоративен отвор.
До 20-цолови джанти за Terramar
В профил Terramar изглежда почти като VW Tiguan. Вместо с пластмасови бленди около калниците, отворите за колелата биват подчертани от декоративни извивки. Като стана дума за джанти: при Terramar ще има нови модели с размер от 18 до 20 цола, също с типичните елементи в меден цвят.
Отзад машината е досущ като Formentor, с преминаваща по цялата широчина на задницата светлина и осветена емблема. На практика нова е само триизмерната графика на светлините. Симпатичен детайл е и т.нар. Easteregg с името на модела, интегрирано в задната светлина.
Размерите:
Дължина: 4519 мм
Широчина: 1869 мм
Височина: 1586 мм
Междуосие: 2680 мм
Обем на багажника (бензин/дизел): 540 – 1630 л
Обем на багажника (plug-in hybrid): 400 – 1404 л
Cupra използва за Terramar познатите от Volkswagen задвижвания. Базовата модификация е мекият хибрид със 150 к.с. и 1,5-литров бензинов двигател. Ще има и 2-литров бензинов агрегат с 204 к.с., но без никаква 48-волтова техника или нещо подобно. Разбира се, няма да липсва и версията VZ – VZ идва от „veloz“ (от испански – бърз). Каталунците ще лансират Cupra Terramar VZ с 4-цилиндров мотор с мощност 265 к.с.
Гамата от двигатели бива допълнена от два plug-in хибрида, единия с 204, а втория – със системна мощност 272 к.с. Благодарение на батерия с капацитет 19,7 кВтч, моделът ще гарантира изцяло електрически пробег над 100 километра по цикъла WLTP, което ще бъде достатъчно за ежедневните пътувания на повечето клиенти. Ще можете да зареждате с до 50 кВт или с до 11 кВт от Wallbox.
Техника на VW в интериора
А сега нека разгледаме кокпита: връзката на Terramar с VW не може да бъде отречена – това личи по информационно-развлекателната система с 10,25-инчов дигитален кокпит и 12,9-инчов централен екран. Ще има и опционален Head-up дисплей.
Но за разлика от модела на Волфсбург, интериорът на Cupra се характеризира със значително по-спортен дизайн, който включва елементи в меден цвят. Има три различни варианта по отношение на материалите – от рециклирано PVC до кожа. Нашият фотомодел е с най-високото ниво на оборудване, т.е. с кожа. Усещането в купето е доста приятно, пространството също е впечатляващо.
Въпреки по-малката височина в сравнение с VW Tiguan, салонът никак не е тесен. Дори при ръст 1,90 метра в Terramar мога да се разположа удобно и да разчитам на достатъчно място за главата. Седалките са удобни, но дали осигуряват и страничната опора, която на пръв поглед обещават, предстои да разберем при първия динамичен тест.