2021
Искаме да кажем на всички фенове на Cupra: без паника! На по-късен етап на пазара ще се появят три други версии на Leon без зареждане от контакта. Два модела с предно задвижване с 245 или 300 к.с., както и топверсия с 310 к.с. – принципно това е задвижването от Formentor VZ. Топ-Cupra-та ще се предлага само в комби версия ST. Докато обаче се появят всички тези варианти, ние ще тестваме Plug-in хибрида с 245 к.с. системна мощност.
Техниката ни е позната от Golf GTE. Изваденият от употреба с фейслифта на Golf 7 1.4-литров двигател получава шанс за втори живот в Plug-in и разполага със 150 к.с., а електромоторът е със 70 кВт (95 к.с.) – естествено, когато батерията е заредена. По време на пътуването батерията се зарежда чрез рекуперация, но това не е особено смислено при спортен модел – искаме да даваме газ до дупка, а не да се въздържаме. Ако нямате възможност за зареждане вкъщи или наблизо, значи изобщо не трябва да се замисляте за спортен PHEV – ако батерията е изтощена, ще пътувате с компактен автомобил със 150 к.с. и с допълнително тегло – а не със „спортист“. Според едно ново проучване Plug-in моделите биват прекалено рядко зареждани, за да функционират ефективно. При спортна версия това би било особено фатално, тъй като именно електрическият бууст е в центъра на вниманието. За щастие преди теста на динамичната отсечка нашият Leon се явява напълно зареден.
Така че включваме на режим Cupra, изключваме ESP и даваме… Изненадващо ST се разкрива като доставящ удоволствие. Поднасянията на задницата се оповестяват рано, но са предвидими и лесно овладяващи се. Моделът с пет врати остава дълго време неутрален, но след това рязко губи самообладание. Жалко: ST бе обут с гуми Bridgestone, версията с 5 врати с Goodyear, така че не можеше да има прецизно сравнение. И при двата модела имаше зададено от конструкцията недозавиване. На междуградски пътища ни хареса сонорният, но не и нервен, генериран спортен звук. Във висококачествено изработеното вътрешно пространство Cupra демонстрира любов към детайла – например като главината на волана в 3D карбонова визия. Медните акценти са много добри, а менюто на разположения високо 10-инчов дисплей ни се струва сложно. Спортните седалки можеха да са с по-добра странична опора, докато облегалката си върши работата чудесно. По време на Launch стартовете предната ос бе малко затруднена. Тук електрониката регулира оборотите не съвсем оптимално и позволява прекалено много буксуване. Въпреки това вярваме на посочените 6,7 секунди за спринта до темпо 100 км/ч. Окачването ни се понрави с умелия шпагат между комфорт и спорт, при което дори спортният режим не е прекалено твърд, фокусът е върху ежедневната пригодност.
Какво ни харесва и какво – не?
Моделът не е истински спортист – и е спортен само със заредена батерия. Cupra Leon e-Hybrid е топ оборудван автомобил между двата свята.
TEХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател 4 цил., турбо, отпред напречно + ел. двигател Работен обем 1395 см3 Мощност 110 кВт (150 к.с.) при 2500 об/мин 70 кВт (95 к.с.) Макс. въртящ момент 400 Нм при 1550–3500 об/мин Задвижване предно/6-степ.-DKG Д/Ш/В 4398/1799/1442 мм Багажник 270 л (ST: 470 л) 0–100 км/ч 6,7 сек Макс. скорост 225 км/ч Разход 1,4 л А95Н (WLTP) Емисии CO2 32 г/км Цена от 70 530 лв.
ИЗВОД
Смисълът на Cupra Leon e-Hybrid зависи от използването му. Който може да зарежда, ще се сдобие със спортен компактен автомобил и в момента в Германия ще получи екологична премия – за съжаление, не и в България.