CSL-ът, който BMW никога не направи – вече реалност на базата на стар E30 M3

3101
2022

Какво щеше да стане, ако BMW беше пуснала на пазара нещо над E30 M3 Sport Evo? Саймън Лорд, основател на британската компания Redux Lightweight, си задава този въпрос и бързо сам намира отговора. В лицето на E30 M3 Enhanced and Evolved той проектира CSL версията на E30 M3, която BMW никога не е произвеждала. От нея ще бъдат направени само 30 бройки – всяка на цена 800 000 лева (без базовия автомобил)!

Първата стъпка е да намерите правилната колаза база на проекта, защото Redux Restomod „стъпва“ на оригинално BMW M3 E30. Ако все още нямате такова, Redux може да ви помогне в търсенето. Но не очаквайте да ви излезе евтино, тъй като дори най-достъпните M3 E30 сега струват доста над 100 000 лева. Дори и да имате 320i или 325i, няма смисъл да ходите в Redux, тъй като само оригинални M3 се приемат за проекта.

OБЯВИ ЗА BMW M3 E30 НА СТАРО

Когато бъде намерено подходящо старо BMW, то първо се разглобява до голо купе. След това не само се отстранява до последната точка ръжда, но и всичко се презаварява отново, за да се увеличи устойчивостта на каросерията. Но това е само началото, защото британската компания полага огромни усилия за оптимизиране на E30 във всички отношения. С изключение на вратите и покрива, всички части по каросерията са изработени от карбон.

Външният вид е ориентиран максимално близо до визията на BMW M3 E30.

В резултат на това предните и задните брони, праговете, предният капак, капакът на багажника, калниците и т.н. тежат общо само 40 килограма. Опционално Redux предлага също покрив и врати от въглеродни влакна. Но дори и без тези опции, Redux M3 ще тежи само 1150 килограма.

Карбоново-керамична спирачна система срещу доплащане

Визуално Redux M3 остава максимално близо до оригинала – но всъщност дяволът е в детайлите. Например характерните ъглови калници са с 40 милиметра по-широки на предната ос и с 50 милиметра по-широки отзад, отколкото при оригинала, което осигурява по-широка следа.

Зад 18-цоловите ковани джанти има спирачки AP Racing (предна ос: дискове с диаметър 362 мм с шестбутални апарати/задна ос: дискове с диаметър 315 мм с четирибутални апарати), а Redux предлага дори карбоново-керамична спирачна система срещу доплащане. Окачването също е основно преработено. Клиентите могат да избират между амортисьори Bilstein или EXE TC.

Оригиналният 4-цилиндров двигател е основно преработен

Стигаме до сърцето на рестомода – двигателя. Redux не заменя оригиналния агрегат с 6- или 8-цилиндров, а оставя оригиналния четирицилиндров. Моторът с означение S14 B23 обаче е преработен из основи. Redux вдига до 2,5 литра работния обем, поставя 95-милиметрови бутала, колянов вал на BMW Motorsport, електроника за управление на двигателя MoTec M130 и др.

Четирицилиндровият агрегат е запазен. Опционално Redux предлага и алуминиев блок.

Ако това не ви е достатъчно, можете да получите и фрезован алуминиев блок на двигателя. По данни на британците мощността била около 300 к.с., което е със 100 к.с. повече, отколкото при оригинала (M3 Sport Evo с 2,5-литров четирицилиндров мотор развива 238 к.с.). Следователно съотношението мощност/тегло е около 260 к.с. на тон. За предаването на мощността към колелата се грижи 5-степенна скоростна кутия с къси предавки тип Dogleg (със задна на мястото на първа предавка) и диференциал с повишено вътрешно триене (LSD).

От Redux „пипват“ и интериора. Чарът на оригиналното M3 обаче е запазен. Но в крайна сметка 30-те клиенти могат да решат как и преди всичко с какви материали искат да оборудват своя Redux M3 – в зависимост от предпочитаната област на приложение. Освен кожа, алкантара и топка за голф на скоростния лост, клиентите могат да поръчат и озвучителна система със скрит панел за управление.

Кафяви кожени седалки, черни/сини предпазни колани и топка за голф на скоростния лост: интериорът бива индивидуализиран според изискванията на клиента.

За персонализацията на практиката няма ограничения – стига да имате пари и търпение, тъй като тунингът на автомобила отнема между 18 и 24 месеца. И тъй като всеки от 30-те рестомода ще бъде абсолютен уникат, англичаните не дават данни за крайните цени – но при всички положения те нямат да бъдат далеч от 1 млн. лева на кола!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин