2023
Времето в Германия към края на март все още е лошо, но искате да предложите на читателите си първи впечатления от шофирането на изцяло новия C8 Z06? Единствената възможност е нашият редактор да отиде до Кентъки!
Да се отбием при Corvette за ексклузивна среща с тестово шофиране и обиколка с автомобила по тестовата писта? Такава възможност не бива да се пропуска. Домът на най-успешния американски суперспортен автомобил на всички времена се намира северно от Нешвил, така че няма как да го подминем.
Ваканция в Нешвил? Задължително отбиване в завода на Corvette!
Звучи забавно – и като стана дума за „звучене“, се оказваме на правилното място: когато инструкторът Грег Уолдрон стартира V8, разположен централно в задната част, очите ни се разширяват от изумление. Бяхме доста впечатлени, когато чухме европейската спецификация на Z06 за първи път в питлейна на писта „Лаузицринг“ в края на 2022 г., но тук изпитваме нещо много по-специално.
Когато Flatplane „осмакът“ се събужда, можете да почувствате точния ред на запалване на цилиндрите в гръдния си кош. Регулаторните органи в ЕС, определящи нивата на шума, нямат право да ни лишават от този акустичен спектакъл! Това, което ни посреща тук, е „само“ опционална генерация с четири ауспухови тръби – опция за базовия модел.
Z06 беше представен тайно преди години в състезателната си версия C8 R
А сега по-мощната версия не крие връзката си със състезателния Vette. В края на краищата главният тестови пилот Оливър Гавин още преди година ни обеща, че никой Corvette в историята не е бил толкова близко до състезателен автомобил. И не е излъгал. В края на краищата това беше същият C8 R, който беше представен малко тихомълком преди години и който в голяма степен „начерта“ пътя за Z06.
V8-двигателят с Flatplane колянов вал, афинитет към високите обороти и (за първи път след ZR1 през 90-те години) четири горно разположени разпределителни вала – тази техника няма абсолютно нищо с 6,2-литровия Pushrod при Stingray. Саундът ще ви кара да викате от удоволствие чак до включване на ограничителя при 8600 оборота. А сега е време да се мятаме в огненочервеното чудовище.
Pilot Sport 4 S или полусликове с върховно сцепление
Но нека първо да проверим гумите: върху тях откриваме надписа Michelin Pilot Sport 4 S – т.е. няма да караме с опционалните полусликове, осигуряващи невероятно сцепление. OK, ще поправим този пропуск при следващия супер тест. 275-ките отпред гарантират стабилност на предната ос – точно това, за което имахме основание да критикуваме Stingray.
Поведението при влизане в завой е добро, но веднага щом спирачното усилие натовари гумите допълнително, C8 почва леко да бяга от зададената траектория. Веднага щом излизаме от бокса, усещаме, че Z06 прави впечатление на по-твърд и по-директен от Stingray – и казваме това като комплимент по отношение на пътното поведение. При първото по-рязко ускорение със студени гуми ESP се намесва.
Въпреки задните гуми с дебелина 345 мм Z06 се бори за сцепление
Въпреки „валяците“ отзад, дебели 345 мм, предаването на пълната мощност към асфалта ще бъде трудна задача. Затова първо загряваме машината и гумите и се запознаваме предпазливо с трасето. Инструкторът Уолдрън се движи напред с базов Vette и с 680 к.с. нямаме проблеми да го следваме.
След две обиколки започваме да вдигаме темпото, скоростите в завоите се увеличават. Бързи промени в динамичния център на тежестта? Никакъв проблем и без изненади в поведението на задницата. Стабилност при спиране в завой? На върхово ниво. Останахме изключително впечатлени и от дозирането на карбоново-керамичните спирачки, след като загреят.
Около 4500 оборота – втори фойерверк
Най-забележителната разлика със Stingray обаче е разгръщането на мощността. И дори не чистата тяга (разбира се, почти 200 к.с. отгоре няма как да не се усетят) – а как 5,5-литровият отдава мощността си в целия оборотен диапазон. Леко сдържан в ниските обороти, двигателят направо побеснява при около 4500 оборота в минута, изстрелва Z06 стремително напред до около 6500 оборота в минута със зверска тяга – а до включване ограничителя остават още 2100 об/мин.
LT6 е „обуздан“ състезателен двигател със сух картер, титаниеви компоненти и революционна за Corvette конструкция. И ако в съзнанието ви се събуждат аналогии с C4 ZR1, напомняме, че неговият 5,7-литров агрегат с по четири клапана на цилиндър и горни разпределителни валове е разработен от Lotus в Англия и не се е произвеждал в завода на Corvette. Двигателят на Z06 е, така да се каже, първият модерен High Performance V8, собствена разработка на Corvette – и това го прави също толкова специален, колкото и смразяващият кръвта му звук.
Извод
В сравнение с европейската версия Z06 за американския пазар е тотално различен автомобил – най-малкото по отношение на звука. Всяка конска сила отеква през четирите централно разположени ауспухови тръби. Дори и с Pilot Sport 4 S ще разчитате на превъзходна динамика на пистата – но полусликовете ще вдигнат летвата още по-високо.