Ретро » Corvette C5: V-образен детонатор

Corvette C5: V-образен детонатор

2712
2021

Основната спекулация около дебюта на новото пето поколение Corvette в средата на 90-те години е слухът, че той ще представлява нещо като “претоплена” версия на С4. За това разбира се има и някои основателни причини, свързани с прототипите на модела, които по време на тестовете за голямо разочарование на “папараците” са били замаскирани именно като С4. Другият източник на подобно заблуждение идва от факта, че разработката на С5 е съпътствана с пълно медийно затъмнение, което създава усещането, че около него няма нищо интересно. За огромна изненада на първите журналисти, получили възможността да изпробват новия Corvette, ситуацията се оказва коренно различна. Те попадат в една нова и неизследвана територия, изпълнена с вълнуващи емоции и силно намагнетизирана, спираща дъха атмосфера.

Може ли да се промени класиката? Това е голямата дилема пред фирменото ръководство, което иска да съхрани духа на Corvette и в същото време да го подготви за всички предизвикателства на новия век. Резултатът е повече от впечатяващ и експертите на специализираните издания го потвърждават, въпреки че под добре познатия, стремителен силует всичко е напълно ново и различно.

Основната конструктивна промяна в петото поколение на модела е хидроформованата рама, чиято конструкция вече е много по-здрава и надеждна особено при кабрио версиите. Самото хидроформоване представлява иновативна технология за обработка на метала, при която в тръбата (предварително поставена в калъп) се вкарва мехур с нагорещено масло и под действието на температурата и налягането той я разширява до желаната форма.

Изцяло новият двигател първоначално се предлага само в едно изпълнение от 345 к.с., като през 2001 г. мощността му е увеличена до 350 к.с. Автоматичната трансмисия 4L60-Е е аналогична с тази на предходните модели, докато механичната вече е 6-степенен Borg-Warner Т-56. Освен някои козметични външни разлики, повишената мощност и новите предложения за допълнително оборудване в С5 са направени и няколко основни високотехнологични нововъведения. Сред най-важните от тях са системите HUD (head-up display) и Active Handling System (първоначално предлагана като опция през 1998 г., а след това и като стандарт за всички модели през 2001 г.). C5 е също така и първият Corvette, чийто двигател е оборудван с електронна дроселова клапа и първият с регулируемо сервоуправление, което се променя в зависимост от скоростта. Една от важните особености на С5, която рядко се коментира, е, че това също така е и първият модел, при който е възприета успоредна (или “тандемна”) конфигурация на чистачките, с което е прекъсната традицията на срещуположно движение, наложена още с първото поколение Corvette през 1953 г.

Истинската сила на С5 е в неговата неудържима мощ и перфектна динамика. Версията с механична 6-степенна скоростна кутия ускорява от 0 до 100 км/ч само за 4,5 секунди. Компютърната система на механичната скоростна кутия дава възможност при определени условия преминаването от първа, директно на четвърта предавка (по желание на собственика тази опция може да бъде и деактивирана).

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин