Continental празнува 50 години ABS


3
сеп.
2019

Годината е 1969. Автомобилната индустрия изживява бурно развитие, а на изложението във Франкфурт компанията за технологични решения ITT-Teves (от 1998 – собственост на Continental) също може да се похвали с премиера – първата анти-блокировъчна система на спирачките (ABS).  Идеята за предотвратяване блокирането на колелата се появява още през 20-те години, но реално решение за проблема е намерено едва с развитието на мощна управляваща електроника. Инженерите на Teves работят по нея още от 1965.

Първоначално новата технология с аналогови интегрални схеми е използвана експериментално за 36 автомобила на шведската полиция. Заради петролната криза и отслабването на икономиката, което удря сериозно автомобилните производители, вграждането на системата за безопасност в серийни модели закъснява. Междувременно Teves разработва второ поколение на системата (Mk II), което пуска на пазара през 1984 г. – това е първият ABS, контролиран от микропроцесор. В Северна Америка системата е налична за Lincoln Continental, а за Европа е част от стандартното оборудване на Ford Scorpio – което е революционно за времето си.

ABS за мотоциклет

Хелмут Фенел, един от основните специалисти, борещи се за лансирането на микропроцесори зa ABS, посочва, че възможностите за програмирането на системата успяват да дадат на инженерите възможност за лесна адаптация на системата в зависимост от настилката – така че системата да работи добре както при пътища с лошо сцепление (напр. при сняг и дъжд), така и на сух асфалт.

Mk II e първият ABS, който комбинира в един модул спирачната функция, сервоусилването, хидравличния контрол и антиблокировъчната система. Малко по-късно в модула е добавена и система срещу боксуване. Друг ключов момент от развитието на ABS е следващото поколение на системата – Mk IV, което влиза в серийно производство през 1989 и за първи път включва и електронно разпределение на спирачното усилие.

Първото поколение ABS

Инженерите на Continental постигат следващия си емблематичен успех, когато през 1995 системата за стабилност ESC е интегрирана в системата Mk 20 за първи път. В този нов конструкция, която се превръща в ключов стандарт, моторчето на хидравличната помпа е разположено отгоре, блокът с клапани – в центъра, а електрониката – най-долу. Антиблокировъчните системи на Continental работят на същия принцип и могат да бъдат поръчани в различни варианти (ABS, ABS + TCS, ESC) в зависимост от изискванията на конкретния клиент автомобилен производител.

В наши дни ABS разполага с 50 допълнителни функции като автоматично „освобождаване“ на паркинг спирачката при потегляне или асистент за потегляне по наклон и е важен компонент от адаптивния темпомат. Всичко това се побира само в два килограма – в модул с размерите на фотоапарат. За сравнение – първият готов за серийно производство ABS на Continental тежи 11,5 кг и е голям колкото 5-литрова газова бутилка.

ABS е „майката на всички системи за контрол на шасито“, казва инженерът на Continental Юрген Уойуод, който работи по бъдещите поколения спирачни системи. Бъдещето на технологията ще бъде определено преди всичко от софтуерните иновации – за още повече комфорт и сигурност. Уойуод е част от екипа, който за първи път интегрира ABS при мотоциклетите през 2006 г.

Внедряването на ABS е един от съществените фактори за подобряване на пътната безопасност заедно с налагането на обезопасителния колан и въвеждането на ограничения за скорост. От 2004 г. системата е задължителна за всички нови автомобили в ЕС. От лансирането на първите ABS-и през 70-те години броят на жертвите от пътни инциденти в Германия е паднал с 80 процента.

В наши дни ABS – както за автомобили, така и за мотоциклети, е един от важните фактори на мисията Vision Zero на Continental, чиято цел е постигането на свят без ПТП-та. Следвайки тази цел, германската компания продължава да усъвършенства системата дори 50 години след лансирането й.

Още по темата

Card image cap
Mazda RX-9: с 450 „коня“ от ванкелов двигател с турбо

21
юли
2017

Още тази година е възможно Mazda да покаже нов RX-модел – на изложението в Токио

Card image cap
Малката серия на Jaguar XKSS вече е разпродадена

14
юни
2016

Всичките девет оригинални суперспортиста от 50-те години XKSS, които бяха произведени наново от Jaguar в средата на 2016 година, вече са продадени. За внушителни суми!

Card image cap

В последния брой:

Архив >