Compass e-Hybrid: електрифициран Jeep с просторно купе и голям клиренс (TECT)

0801
2024

Колкото и да има мерак да атакува само офроуд терените, и Jeep в крайна сметка беше принуден да яхне вълната на електрификацията. Американският производител предлага не само Wrangler със зареждане от контакта, който може да се движи тихо като призрак, но и значително по-достъпни „меки“ хибриди като тествания от нас Compass 1.5 e-Hybrid. Той разчита единствено на предно задвижване, което комбинира с 48-волтова електрическа система, батерия с капацитет 0,8 кВтч и 7-степенна трансмисия с два съединителя. Бензиновият агрегат със 130 к.с. и 240 Нм бива подпомаган от задвижван с ремък стартер-генератор, интегриран в трансмисията, който подпомага ДВГ с още 20 к.с. и 135 Нм в различни условия.

Зад големия заден капак се крие багажник с обем минимум 438 л

Заради липсата на 4х4 (дори опционално) Compass e-Hybrid далеч не е офроуд титан от ранга на Wrangler – но благодарение на клиренса от близо 20 см моделът определено може много повече от конкурентите си. А у нас градските SUV-ове трябва да се справят с доста сериозни предизвикателства, докато се борят с псевдоулиците на новите квартали. Благодарение на системата mHYBRID разходът из града няма да надвишава 7 л/100 км дори в пиковите часове – а средната консумация от 5,6 л по WLTP е много близка до тази в реалността. Ето защо зелената буква E върху задния капак не е само празно обещание – този Jeep действително може да се придвижва с ниски нива на вредните емисии и подобаващо релаксиращо, като в определени моменти при ниска скорост изобщо няма да задейства бензиновия агрегат, стига да не натискате прекалено яко газта. Един от плюсовете на хибридната система е също плавното и безшумно потегляне – няма как да не го оценим в натоварения трафик.

Дигиталният клъстер пред погледа на водача обособява най-важната информация в отделни квадратни модули

А как се представя моделът по отношение на динамиката? 10-те секунди за ускорението от 0 до 100 км/ч са съвсем прилична стойност – но както сме свикнали при други хибриди, при по-сериозно „пришпорване“ атмосферният агрегат прави впечатление на по-натоварен и по-шумен, а автоматикът превключва не особено комфортно. Но Jeep-ът ще се държи така само в ръцете на нерваците – ако го шофирате спокойно, ще ви възнагради с плавно и тихо придвижване. Иначе кормилното управление предоставя сравнително добра обратна връзка, а окачването осигурява сравнително добър баланс между стабилност и прилична возия.

Освен с добър клиренс, хибридният Compass разполага и с богат набор от асистиращи системи

В студените зимни дни ще оцените наличието на големи физически бутони – с които ще можете да оперирате лесно дори с ръкавици. Наред с приятно високата позиция на седене ще можете да оцените и просторното купе. Не само отпред, но и на втория ред места хибридният Compass предлага щедро пространство. Единствено ако по средата седне трети пасажер, ще се наложи той да „обкрачи“ тунела, в който е интегрирана батерията. Багажникът предлага обем от 438 л – съвсем добра стойност за класа.

Зелената буква „е“ издава версията е-Hybrid

Водачът получава най-важната информация при шофиране не от конвенционални уреди, а от дигитално табло. В неговата графика най-важните показатели са обособени в отделни квадратни модули. Надписът EV, както и показанията и за нивото на горивото в резервоара и за заряда на батерията, издават хибридната природа на автомобила. 10,1-инчовият дисплей на инфотейнмънт системата е разположен високо и с него се борави много удобно. Единствено за навигацията ще трябва да разчитате на подкрепа от смартфона си – посредством Apple CarPlay или Аndroid Auto. Jeep не забравя и „закачките“, които нарича „Easter eggs” – така например гущерче лази по пластмасата под чистачките, а силуетът на легендата Willys ни посреща върху предното стъкло. Производителят заслужава специална похвала за ергономичното аналогово управление на повечето важни функции в кокпита – където дори има специален бутон, с който да изключите големия дисплей в центъра на таблото.

Закачка: в пластмасата под предното стъкло ни посреща гущерче

В момента „Ес Еф Ей Аутомотив“, която от началото на ноември е официален вносител на Jeep за България, предлага специални условия за ограничена серия от налични Compass e-Hybrid. Повечето от автомобилите на склад струват малко под 80.000 лева и предлагат щедро оборудване: системи за активен контрол на лентата (ALM), за разпознаване на пътните знаци (TSR) и за предотвратяване на челен удар, интелигентен асистент за скорост (ISA) и спирачен асистент при дъжд, отопляеми предни седалки и волан, нагревател на чистачките в предното стъкло, камера за задно виждане Parkview, LED дневни светлини, стопове и фарове за мъгла, LED интериорно осветление, адаптивен круиз контрол с функция Stop&Go, система за безключов достъп и стартиране на двигателя, автоматичен двузонов климатроник и др. Клиентите имат възможност за избор между бял, черен, светло сив, тъмно сив и син цвят.

Извод

Compass e-Hybrid впечатлява с класически за Jeep дизайн, щедро пространство в купето и подобаващ клиренс. А серията от налични автомобили комбинира всичко това и с богато оборудване на по-изгодна цена.

В основата на хибридната система е 1,5-литровият атмосферен бензинов двигател

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

4-цил. двигател, отпр. напр. (96 кВт/130 к.с.) плюс стартер-генератор (15 кВт/20 к.с.) Работен обем 1469 куб.см Максимален въртящ момент 240 Нм/135 Нм (ДВГ/електромотор) Предно задвижване/7-степ. трансмисия с два съединителя Д/Ш/В 4404/1819/1629 мм Клиренс 198 мм Обем на багажника 438-1387 л Собствено тегло/полезен товар 1575/470 кг Прикачен товар със/без спирачки 1525/600 кг 0–100 км/ч за 10 сек Макс. скорост 193 км/ч Разход на гориво (WLTP) 5,6 л А95 Н СО2 емисии 139 г/км Обем на резервоара/батерия 55 л/0,8 кВтч Цена: от 78.400 лева

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин