2025
Преди 70 години притежаването на автомобил от бъдещето се превръща в реалност – благодарение на Citroën той става достъпен за простосмъртните клиенти в реално време на нормална цена. Още през първия ден от премиерата на модела на Парижкия автосалон през 1955 г., фирмата получава 12.000 заявки за новия DS, като 749 от тях са приети само за първите 45 минути.
В техническо, дизайнерско и културно отношение автомобилът продължава да предизвиква уважение и през новото хилядолетие – стремителна аеродинамична каросерия (Сх = 0,30), панорамни стъкла, предно предаване, волан с един-единствен лъч, дискови спирачки отпред (за първи път при сериен автомобил) и най-вече артистична и неконвенционална интерпретация на форми и инженерни решения.
Абревиатурата DS звучи по същия начин, като поетичното прозвище „deesse“, което на фрески значи „богиня“, и много хора предпочитат именно това тълкуване на фирмения индекс. Истината обаче е далеч по-прозаична – буквата D обозначава типа на двигателя, a S – вида на новата цилиндрова глава.
В ранния етап от проектирането на модела, неговият дизайнер Фламинио Бертони предлага радикално решение на цялостната концепция – еднообемна, капковидна и самоносеща каросерия и конструкция, която съчетава взаимно изключващи се на пръв поглед качества, като скорост и безопасност, комфорт и простота. Според италианеца именно такъв привидно повърхностен, но типично френски меланж от противоречия е истинската гаранция за успех.

Зад футуристичната външна фасада напира изобилие от авангардни и необичайни технически решения – хидропневматично окачване на всички колела при междуосие 3125 мм, което обезпечава невероятна плавност на движението (за сравнение, базата на актуалния в средата на 50-те години модел на масивния Ford Fairlane е по-къса с 12 см!) и в това отношение DS няма равен сред представителите на своя клас.
Една от уникалните, добре известни и отдавна митологизирани технически особености на модела е възможността за постъпателна промяна на просвета в зависимост от пътните условия – градско движение, черен път и магистрала. Създателят на ходовата част Пол Маж разработва експериментални варианти на окачване с променливи характеристики още в годините на войната, като през 1944 г. създава действащ прототип на автомобил с подобна хидропневматична система.
Във финалните щрихи от цялостната концепция не е пропуснат и ефирен акцент на лек френски хумор – ключовете на вратите и стартера могат да се въртят и в двете посоки.

Недостатъци в конструкцията на Citroën DS, особено през първите години от производството, също не липсват. Това в голяма степен важи за близо 35-метровите тръбопроводи на централната хидравлична система, чиято сложност неминуемо предполага и периодични течове. Седящите отзад плащат данък на перфектната аеродинамика и понякога се чувстват малко некомфортно, тъй като при определени позиции на хидравличното окачване се намират по-ниско от водача. Мястото на задната седалка е достатъчно за двама души, но за трима, както при повечето от останалите автомобили от същия клас, трябва малко въображение. Пак в името на добрата обтекаемост задното стъкло е позиционирано по-ниско, поради което огледалото за обратно виждане е поставено директно върху таблото, но ако в средата на задната седалка все пак се смести и трети пътник, то става неизползваемо. В чисто психологическо отношение ефирният и прекалено психеделичен вид на волана често създава усещането за незавършеност, несигурност и нестабилност въпреки пословичната си здравина.
За 20-годишната си история Citroën DS се предлага в почти всички възможни разновидности на каросерията, включително комби, кабриолет и купе, но съществуват и множество поръчкови изпълнения, сътворени от изтъкнати ювелири на висшата автомобилна мода като Chapron и Heuliez. И всичко това възлиза на 1 456 115 екземпляра, произведени до април 1975 г., когато Citroën DS заема своето достойно място в дебелата стара книга с автомобилни митове и легенди.
Представеният автомобил е част от колекцията на Ганчо Райков, един от дългогодишните и изтъкнати членове на Бургаския Авто-мото клуб Ретро.