2023
В началото на 80-те години кариерата на Peugeot 504 Cabriolet е към края си и след приключване на неговото производство френската автоиндустрия остава без нито един сериен кабриолет. По това време френският инженер ентусиаст и дългогодишен почитател на марката Citroën Ги Деслен смята, че е жалко, че в гамата на луксозния модел CX няма кабрио версия, така както навремето при DS. Той лично има голямо желание да притежава такъв автомобил и се обръща с молба към производителите на каросерии Chapron и Heuliez (с дългогодишен опит в трансформирането на стандартни модели на Citroën DS в кабриолети), да му изработят един такъв уникат.
Цената, искана от Chapron, обаче е твърде висока, докато Heuliez признава, че не е в състояние да направи кабриолет на базата на CX. Затова той решава сам да изпълни проекта си, като идеята му е да се придържа към дизайнерските особености на предишните кабриолети, базирани на Citroën, и в същото време да запази характерния стил и линията на CX. Основният модел за тази трансформация е избран от върха на продуктовата гама – CX 2400 GTI. Предната част до стъклото е запазена, докато всичко останало е подложено на сериозна преработка. Задната част вече не е скосена, а е по-геометрична, като задният капак е разположен почти хоризонтално, а не под наклон (което е характерно и за кабрио трансформациите на DS от 60-те години). За улесняване на достъпа до задните седалки дължината на вратите е увеличена с 11 см, както при кабриолетите, базирани на DS, което налага и преместването на средната колона, а също и поръчковата изработка на специфични странични стъкла, направени от специализираната фирма Saint Gobain.
Първият прототип е завършен през април 1983 г. и е единственият, при който задната част е изцяло направена от ламарина, докато при останалите няколко екземпляра, тя е фибростъкло. Деслен иска да произведе малка серия от своите кабриолети на базата на CX, но в резултат от някои противоречия с ръководството на Citroën, идеята му не е реализирана. В крайна сметка са направени само 4 екземпляра (освен прототипа от 1983 г.), което прави този Citroën наистина рядък.
Автомобилът е показан за първи път пред публика на автосалона в Женева през март 1984 г. с поетичното название Orphеe. Поради някои организационни недоразумения обаче той се появява на щанда едва в следобедните часове на втория ден от изложението и ръководните фактори, вземащи решения в Citroën, могат да го видят само на снимки в пресата. Ги Деслен има достатъчно време да се подготви за следващото представяне на автомобила на автомобилния салон в Париж през октомври същата година и показва автомобила още първия ден. Той привлича вниманието със своята ефектна каросерия, боядисана в перлено бял металик в комбинация с ярко червен кожен интериор. Въпреки че Citroën дава съгласието си автомобилът да бъде изложен на фирмения щанд прагматизмът надделява ивъзможността за производството на бутикова кабрио версия на СХ е отхвърлена.
Интересно е да се отбележи, че въпреки своята уникалност, част от петте екземпляра на Orphеe периодично се предлагат на търг, което е страхотна възможност за ценителите на ултраредки и различни автомобили.