2023
Що се отнася до автомобилния дизайн, има години, в които от Citroën може да се очаква всичко. Славни години, в които Фламинио Бертони е главен дизайнер на компанията и създава някои наистина непреходни икони на стила. Този смел творец с необуздана фантазия, замисля формите на колите си като предмети, висящи във въздуха – нещо, което се оказва от голяма полза за постигането на перфектната аеродинамика, и въплътено на практика в толкова изненадващата за времето си „акула“, както сполучливо е наречен първият Citroën DS. Напълно в тон с културния принос на Бертони, неговият наследник Робер Опрон продължава ексцентричната и същевременно магнетична дизайнерска линия на Citroën с модели като SM. Въпреки това, за тези, за които това не е достатъчно и наистина искат да се насладят на странни интерпретации, надхвърлящи ефекта на прототипната екзотика, Citroën също има какво да предложи – това е продукцията на фирмата Tissier. За основа на нейните мегаломански проекти, най-често е използван един от най-представителните модели в лицето на CX, достоен член на историческата линия, заложена от DS.
Компанията Tissier е основана в далечната 1960 г. от бившия дилър и механик на марката Panhard Пиер Тисие. Той обаче се нуждае от 12 години, за да се осмели да направи първата си хомологирана модификация на базата на DS. Оттук се заражда много специална връзка с марката, чиито емблематични модели DS, SM и дори CX са подложени на безмилостни интервенции. При част от тях нещата често излизат извън контрол, както например в случая с грандиозното спортно GT купе Citroën SM с двигател Maserati, трансформирано в лекотоварен автомобили.
Очевидно е, че Пиер Тисие няма никакви скрупули към тези велики модели, а и неговите преработки нямат претенциите на луксозния имидж на Chapron. Основната му цел е максимално да удължи задната част на шасито чрез добавяне на две и повече оси, за да превърне един стандартен CX в кемпер, 14-местен микробус, фургон, линейка или версия с платформа за хеликоптер. В потфолиото на Tissier фигурира дори и спортен вариант на CX, създаден за рали Исландия през 1983 г.
В личен план тези автомобили ни се струват най-малкото любопитни, но истината е, че с течение на времето творенията на Тисие се издигат до нивото на доста автентични странности за ценителите на Citroën. Преработките му са много примамливи и за потенциалните колекционери, тъй като сред тях на практика няма две еднакви. Изработват се изцяло на ръка и изглеждат като любителска импровизация, която в някои случай надхвърля поносимата степен на ексцентричност, като например Citroën CX Campervan. Дизайнът му е смущаващ и включва множество елементи, които се припокриват по не особено хармоничен начин, за да оформят грамадна каравана, която сякаш е излязла от Crazy Car Race. След серията от преработки, на които е подложен този екземпляр, той вече е оборудван с най-мощния четирицилиндров турбодизелов двигател, предлаган от Citroën. Накратко, идеален за любителите на ирационалните модификации.