2023
Летящото килимче в „Приказки от 1001 нощ“ не идва от Франция. Именно французите обаче са тези, които твърдят, че в лицето на Citroën C5 Aircross са създали автомобил, който возел като превозното средство на Аладин. А в освежената си версия „шевронът“ може да бъде поръчан и като Plug-in хибрид, който се придвижва още по-нежно.
И действително – дори по българските пътища дългият 4,50 м SUV поглъща неравностите толкова фино, че се питате дали производителят действително е оставил в историята хидропневматичното си окачване. Надали друг модел на пазара с конвенционално (т.е. не въздушно) окачване би могъл да филтрира неравностите по-успешно. Тайната на SUV-a се крие в т.нар. „прогресивни хидравлични ограничители“, които правят контакта между каросерията и окачването значително по-нежен. Напълно очаквано, и самото окачване, и кормилното управление са с подчертано комфортна настройка – ето защо препоръчваме при по-бързо шофиране по завои да изберете режима Sport, който можете да активирате от превключвателя до скоростния ло… пардон – палец.
Да, автоматикът с осем предавки при тестовия автомобил се управлява от направо миниатюрен селектор – решение, което отваря повече пространство в интериора. Така например C5 Aircross предлага както удобна поставка за индукционно зареждане на смартфона, така и отделение, в което мобилното устройство може да седи изправено – ако се налага от време на време да хвърляте поглед към него. И тъй като при всеки автомобил с (частично) електрическо задвижване обръщаме сериозно внимание на рекуперацията, няма как да пропуснем, че бутончето за по-мощния й режим В, който в много ситуации можете да използвате вместо спирачка, е прекалено малко – и в първите километри човек го намира малко трудно и се разсейва от случващото се на пътя. Но после свиква лесно.
Тежащият 1,8 тона „французин“ има природа, която е далеч от тази на спортен автомобил – но все пак, когато батерията е заредена, ще почувствате стабилната тяга на системната мощност от 225 к.с. и 360 Нм. И като стана дума за зареждане: оценихме високо калкулатора в официалния сайт на Citroën, с който можете да изчислите какъв пробег изцяло на ток можете да изминете при съответната температура, скорост и стил на шофиране. В нашия случай автомобилът ни посрещна с готовност за 30 км при малко под 0°C в градски цикъл – стойност, съвсем близка до обявената. Иначе по официални данни според WLTP машината трябва да се справя с 55 км само благодарение на батерията (с капацитет 13,2 кВтч) и електродвигател със 110 к.с.
Когато „настъпите“ рязко, се задейства и турбобензиновата машина с обем 1,6 л и 181 „коня“. С нейна помощ C5 Aircross се изстрелва от 0 до 100 км/ч само за 8,9 сек. Е, под натоварване 4-цилиндровият двигател става шумен – но иначе хибридната система осигурява много ниско ниво на шум в кокпита, точно както подхожда на комфортен семеен модел. В цикъл на шофиране с 40 процента изцяло на ток бордовият компютър отчете разход на гориво 5,6 л и 9 кВтч консумация на електричество на 100 км. Ако нямате възможност да „пълните“ батерията и разчитате само на четирите цилиндъра под предния капак, се подгответе за около 9 л/100 км. Или казано с други думи: който зарежда, ще пести.
Зареждане с до 7,4 кВт
Серийно автомобилът може да бъде зареждан с 3,7 кВт – така от обикновен домакински контакт ще можете да заредите батерията напълно за седем часа. Срещу доплащане от 915 лева можете да получите On-board зарядно устройство с мощност 7,4 кВт, което при наличие на обществена зарядна станция или съответния Wallbox намалява времето за зареждане до 3,5 часа.
Удобство за всички на борда
Комфортната природа на C5 Aircross се разкрива още при самото качване в автомобила – благодарение на широките отвори на вратите шофьорът и пътникът отпред почти неусетно „потъват“ в кожените седалки Citroen Advanced Comfort (серийни от Feel Pack), които напълно заслужават името си. На втория ред разполагате с три отделни седалки – те позволяват хем да превозвате обемисти товари, хем пътници отзад в зависимост от конкретните ви нужди. Единствено краката на пасажерите на задните места ще бъдат позиционирани малко по-високо заради разположената в пода батерия. Място за главите обаче е повече от щедро, а изтънчената комбинация от кожа в два цвят и сините шевове при тестовия автомобил определено радва окото. Допълнителен плюс: седалките зад водача се регулират надлъжно в диапазон от 15 см.
А цените? С мощност 180 конски сили хибридът струва минимум 81 256 лв. Ако държите на модификацията с 225 „коня“, ще трябва да отделите най-малко 84 480 лв. Така разликата спрямо базовата бензинова версия става около 25 000 лева – като част от тях ще можете да компенсирате от разходи за гориво, стигате да зареждате прилежно.
Извод
C5 Aircross e Citroën в най-добрите традиции на марката – с много място и комфорт, достоен за модел от по-висок клас. А като Plug-in хибрид френският SUV може да се придвижва дори още по-изискано. Стига да имате възможност да го зареждате и да сте готови да преглътнете сериозната надценка спрямо версиите само на ДВГ, този модел би могъл да се окаже перфектен семеен автомобил – и не само.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател 4-цил. редови, турбо плюс ел. двигател Работен обем 1598 куб.см Мощност ДВГ 165 кВт (225 к.с.) Мощност електромотор 81 кВт (110 к.с.) Системна мощност 165 кВт (225 к.с.) Системен въртящ момент 360 Нм Задвижване предно/8-степ. автоматична трансмисия Капацитет на батерията 13,2 кВтч Eл. пробег 55 км (WLTP) Д/Ш/В 4500/1859/1689 мм Тегло (празен) 2225 кг 0–100 км/ч 8,9 сек Макс. скорост 225 км/ч Разход (WLTP) 1,4 л Емисии CO2 (WLTP) 32 г/км Цена: от 84 480 лева