2024
Ami 6 е един om най-екстравагантните, най-симпатичните и в същото време най-достъпни модели на Citroën от следвоенната епоха. На френски Ami означава „приятел“, и наистина за мнозина щастливи клиенти в Западна Европа, компактният френски симпатяга е точно такъв.
Моделът се произвежда между 1961 и 1978 г. и за известен период от време е сред най-продаваните автомобили във Франция, като за 18-годишната си кариера е изработен в 1.840.396 екземпляра. Двигателят му е с работен обем, редуциран до 602 куб. см, за да се вмести във френската нормативна база от 3CV (3 данъчни конски сили). Затова и автомобилът често е наричан “3CV”.

Ami дебютира почти едновременно с икономичното Renault 4 и също като него е насочен към практичната, но доста многобройна прослойка от неособено заможни клиенти с малък частен бизнес. Истината е, че Ami 6 не е нищо повече от един външно осъвременен и заздравен 2CV, при който са внедрени и някои дребни технически подобрения (но за сметка на повишеното собствено тегло). Преобладаващата част от разновидностите са снабдени със споменатия 602-кубиков, двуцилиндров „боксер“, с какъвто от началото на 60-те години започва да се предлага и гамата на 2CV. Цялата платформа и независимото окачване на всички колела остават идентични и при двата модела.
Седалките на Ami са много лесни за демонтаж. Дори в някои от рекламните проспекти на модела може да се види как те са извадени и подредени на някоя зелена полянка около маса за пикник – една много приятна черта от характера на скромната френска малолитражка.

Външното оформление на автомобила не се приема еднозначно, както от специалистите, така и от самите клиенти. Тук обаче без съмнение става дума за много екстравагатен стилистичен похват, в който са приложени изключително практични и евтини технологични хватки – например предният капак, които представлява леко огънат лист ламарина, без следи от сложна и трудоемка щамповка. Трябва да се отбележи и това, че Ami става първият едросериен автомобил в света (заедно е представения през същата година Ford Taunus), който има елипсовидни, а не кръгли фарове. Един от отличителните външни белези на модела е и скосеното навътре задно стъкло, каквото по същото време имат само още два или три автомобила в света, като Mercury Monterey и Ford Anglia. Ami 6 е и първият фирмен представител, произвеждан в новата фабрика на Citroën, открита в Рен през 1961 г.

Наследникът на модела, обозначен като Ami 8, донякъде е ощетен в стилистично отношение, макар че дизайнът му е дело на елитната френска каросерийна фирма Heuliez. Неговата каросерия вече е доста по-конвенционална – тип хечбек, която се предлага и в комби-версия. Съществува и вариант Ami Super, който се задвижва от 4-цилиндров „боксер“, идентичен с този на модела GS.
Максималната скорост на скромната френска машинка достига 105 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 30 секунди. Разходът на гориво от 5,3 литра на 100 км е почти съизмерим със съвременните норми.