Citroën 2CV: люлеещо красив

0711
2021

„Не съм чувал за незасегнати от ръжда екземпляри“, казва Щефан Бьорц. 28-годишният мъж вероятно го знае от опит: от дете се вози на люлеещо красивия модел със слабост към корозията. 2CV е за Бьорц това, което за другите са автомобилите на Porsche или Ferrari: ултимативният автомобил мечта. Еуфорията по 2CV започва, когато като единадесет- или  дванадесетгодишен седи на задната седалка на колата на свой познат. Този уют, това усещане за дивана в хола, тракането на мотора – малкият Щефан е въодушевен и от този момент нататък не иска да се качи на друг автомобил. Още преди да изкара шофьорска книжка – на 16 – получава като подарък първия си 2CV. Все още кара този автомобил във всекидневието. За разходки мъжът от Аугсбург притежава втори 2CV: червеният му неделен автомобил е произведен през 1969 г. в Белгия. Заводът е известен по онова време с високото си качество на изработка. Бьорц купува този Citroën преди осем години директно след завършване на обучението си, като плаща сумата на вноски. Мощността на 2-цилиндровия боксерен двигател с въздушно охлаждане е предвидима: 16 к.с.

Ръчна изработка: ако не сте карали 2CV, трябва първо да свикнете със скоростния лост а ла револвер
Честен: за разлика от модерните автомобили на съвремието ни скоростомерът на 2CV не преувеличава. 100 км/ч при спускане по наклон

Не, не сме изпуснали нито една цифра. „Във фирмата имаме косачки за трева с повече мощност“, казва майстор-градинарят. Макар че неговият Citroën не пращи от мощност, Бьорц пътува с него и на дълги разстояния. Преди седем години е бил на световна среща на притежателите на 2CV във Франция. Странната птица рядко престоява за по-дълго в сервиза. „По принцип няма какво толкова да й се развали“, казва собственикът на 2CV. Един-единствен път Citroën-ът е пътувал „върху жълтия автомобил“, тоест пътна помощ на ADAC, която е трябвало да транспортира 2CV след катастрофа не по негова вина. Иначе джуджето по отношение на работния обем (421 куб.cм) си се движи съвсем спокойно на собствен ход. 20-литровият резервоар е достатъчен за пробег от 330 до 350 километра. Приемливо разстояние благодарение на теглото на автомобила от само 555 килограма. След 41 години производството на 2CV е преустановено през 1990 г. Кабрио-седанът с четири врати е много практичен, но за тогавашното време не е достатъчно сигурен, а и техниката му отдавна не е модерна.

Идилия: автомобилът 2CV на Щефан Бьорц (28) на ферибота на Дунав между Велтенбург и Щаузакер (Бавария)
Екологична климатична инсталация: сгъващият се покрив превръща модела в кабриолет – предлага се и със сенник от плат

„Не трябва да съдите 2CV. Приемете го такъв, какъвто е: една симпатична част от автомобилната история“, пише милостиво AUTO BILD преди 31 години. Въпреки това от редакцията измислят сериозна дисциплина за странната птица от Франция: опит автомобилът да бъде преобърнат. Горе-долу се процедира по следния начин: със засилка в остър завой, докато колелата почти се повдигнат. А къде се държи водачът в това време? „Необходимо е да заемете правилната позиция на седене и да балансирате – казва Бьорц, – хората, които карат 2CV, знаят как става това.“ Аха. В тестовете на AUTO BILD автомобилът никога не е изхвърчал от пътя – неговият собственик Щефан Бьорц, който нарича своя 2CV Фрида, също не обича да се изхвърля. Любителят на автомобилите пътува до работата си с влак – тъй като отсечката от дома му в Аугсбург до Мюнхен е пълна със задръствания, а те не са приятни дори с най-любимата кола на света.

В началото мощността е миниатюрна – 9 к.с., а накрая все пак става 28 к.с. Мощността на двигателя определено не е основната причина за 3,86 милиона продадени 2CV (Limousine) между 1949 и 1990 г. По улиците на Германия все още се движат 11 000 автомобила 2CV. Моделът се е предлагал също и с двойно задвижване и с два мотора (Bimoteur).

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Двигател 2 цилиндъра, боксерен, въздушно охлаждане Работен обем 421 см3 Мощност 12 кВт (16 к.с.) при 4200 об/мин Задвижване предно/ 4-степ. трансмисия Д/Ш/В 3830/1480/1600 мм Тегло (празен) 555 кг Багажник 220 л Макс. въртящ момент 27,5 Нм при 2500 об/мин Макс. скорост 95 км/ч 0–100 км/ч н. д. Разход 5,5-6 л Цена 3990 герм. марки (1969)

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин