Citroën представи предвестника на бъдещия C5 Aircross

0611
2024

След официалното представяне на C3 Aircross през юни миналата година, сега Citroën затвърждава своето пазарно настъпление в сегмента на SUV автомобилите със световната премиера на концептуалния C5 Aircross Concept. Той отразява визията на марката за потенциалните форми и съдържание на бъдещия сериен SUV в C сегмента. От тази гледна точка C5 Aircross Concept е поредното потвърждение на динамичния устрем на марката в процеса на пълно обновление и на нейната способност да предложи моделна гама, която да отговори на индивидуалните очаквания във всеки пазарен сегмент. В конкретния случай – да даде интелигентно решение на изискванията на клиентите, търсещи достъпен SUV модел с отчетлив характер, просторен интериор, комфорт и необходимите за семейна употреба високи нива на практичност и функционалност. Новата концептуална разработка се явява и в подкрепа на изявената амбиция на Citroën за подобаващо присъствие в тази ключова за модерния потребител пазарна територия.

Създаденият на технологичната основа на платформата STLA Medium на Stellantis Group C5 Aircross Concept е модел с мултиенергийнa концепция на задвижването и могъща, изпълнена със сила и характер осанка. Формите на каросерията му напомнят плътен и мускулест блок, изваян в органична хармония и стремеж за постигане на оптимална аеродинамика. По дефиниция, а и на практика формите, пропорциите и размерите на SUV моделите не са твърде благоприятни по отношение на аеродинамиката, но дизайнерите на новия модел са приложили множество интелигентни “трикове”, за да намалят тяхното негативно  въздействие. Масивните, пълноценни обеми на каросерията са съчетани с плавни повърхности, височината й е ограничена, а задният надвес е издължен. Предната част прави впечатление с ниско разположения капак на двигателя, докато линията на покрива се снижава към задната част и нейния почти вертикален капак на багажника. Извитите форми на купето са придружени от аеродинамични елементи в зоната на задните странични прозорци, а задните светлини в стил Citroën Light Wings са оформени и вградени така, че са спомагат за оптималното насочване на въздушния поток. Като цяло дизайнът е отстранил всичко излишно в полза на полезното

и същественото, като същевременно подчертава новата идентичност и модерния дух на марката. С дължината си от 4,65 метра концептуалния модел се откроява с безпрецедентни пропорции, които предполагат изобилие от вътрешно пространство. C5 Aircross Concept обещава спокойно пътуване и усещане за пълна свързаност, което да съпътства семействата в тяхното пъстро и многообразно ежедневие.

Мускулест и динамичен SUV модел, който потвърждава амбициите на марката

На фона на изключително оспорвания и все по-еднообразен пазар на SUV автомобили, Citroën прави смел ход и представя свежа перспектива по отношение на дизайна и динамиката със своя C5 Aircross Concept. Моделът демонстрира хомогенен, плътен обем, който обещава голямо вътрешно пространство и подчертава семплата философия на цялостния силует. Новото решение с вертикално ориентирани форми на предната част интегрира органично новата емблема на Citroën и излъчва мощ и плавна хармония.

Така C5 Aircross Concept се откъсва от актуалните тенденции към мек и закръглен стил и възприема формите на много по-солиден и сериозен SUV. По този начин дизайнът утвърждава новата стилистична философия на марката и демонстрира уверено присъствие, подкрепено от оригиналните пропорции на каросерията. Нейната архитектура съчетава ограничената до 1,66 метра височина с дължина от 4,65 метра (+15 сантиметра в сравнение с актуалния C5 Aircross), стройни линии и енергични “рамене” в областта на калниците, които подчертават атлетизма на модела. Този мощен и привлекателен баланс в пропорциите е допълнен и с модерни, мускулести обеми и дизайн, който откроява концептуалния модел сред останалите представители на този пазарен сегмент.

Фронталният силует стъпва стабилно на разширените следи на предния и задния мост, придружени от споменатите вече ясно изразени “рамене” – солидна основа за мощна осанка и динамично присъствие на пътя. В същото време масивните обеми говорят за изобилие от вътрешно пространство и ясно показват, че става дума за семеен автомобил. Страничната линия на каросерията на свой ред създава отчетливо усещане за движение отпред-назад чрез динамичната линия на притиснатия между двете напрегнати пластични повърхности ръб, който постепенно се извива назад и визуално “притиска” каросерията върху задните колела, засилвайки усещането за стабилност. Това решение изпълнява ролята на своеобразен  гръбнак на един безспорно елегантен дизайн, който излъчва напрежение, енергия и съзнателен отказ от ненужни декорации.

Подчертано вертикалният заден профил създава непосредствено впечатление за голям товарен обем. Леката вдлъбнатина в предните врати на свой ред спомага за запазване на цялостния графичен баланс и позволява дизайнът да бъде очертан вертикално, с което следва философията, заложена в последните разработки на Citroën. Този подход е отразен и в добавянето на вертикални цветни клипсове на предните врати и предницата на C5 Aircross Concept – истински фамилен белег под формата на игриво намигване към C3 и C3 Aircross.

Графиката на светлините като символ на иновативния дизайн

В предната част ярко впечатление прави характерната за последните модели на марката нова светлинна графика от три елемента – тесни светлинни сегменти, които създават усещането за пронизващ поглед и засилват усещането за широчина на каросерията. Светлинният блок допринася и

за по-престижния статут на модела със съчетанието от модерен стил, технологии и характер. Плавните, мускулести форми в дизайна на калниците и предния капак от своя страна формират приятен контраст с технократския стил в оформлението на радиаторната решетка и фаровете.

В задната част е използвана по-висока позиция на черната лента върху задния капак, която придава допълнителна визуална широчина и авторитетно присъствие. Запазвайки духа на трикомпонентната светлинна графика, дизайнерите са я интерпретирали по нов, специфичен за модела начин с впечатляваща архитектура – два от светлинните компоненти изглеждат като отделени от страничната лайсна и сякаш плуват в пространството като две перки отстрани на каросерията. Тази подредба и оформление на елементите е наречено Citroën Light Wings. В допълнение към оригиналния външен вид, то спомага и за постигането на добра аеродинамика с оптимално насочване на сложните въздушни потоци в тази част на каросерията.

Максимално ефективни форми

Обтекаемите форми на каросерията на C5 Aircross Concept не са случайни – стремежът за постигане на висока аеродинамична ефективност е водещ принцип в дизайна на студията. Създателите й са си поставили за задача да преодолеят това предизвикателство – ограниченията, които формите, пропорциите и компановката на традиционните SUV модели поставят пред подобряването на техните аеродинамични характеристики. В резултат на това, C5 Aircross Concept е проектиран така, че да се оптимизират както аеродинамичната ефективност, така и естетическите качества на дизайна. Всеки детайл в концептуалния модел е разгледан и оценен внимателно с оглед на постигането тази крайна цел – без да се нарушава идентичността на автомобила или полезния обем на вътрешното пространство. В крайна сметка инженерите и дизайнерите са успели да постигнат приблизително с 30 километра по-продължителен  автономен пробег на електричество в сравнение с актуалния C5 Aircross при движение на магистрала.

Оформлението на предната част на каросерията е плавно и ненатрапчиво, като фронталната зона на капака на двигателя е малко по-ниска и хлътнала, за да улесни преминаването на въздушния поток. Обемите са цялостни и хармонични, без прекъсване на линиите, а каросерията на концептуалния C5 Aircross е отлично балансирана по отношение на аеродинамичната обтекаемост. С общата си дължина от 4,65 метра автомобилът е елегантен, с издължен заден надвес и ограничена до 1,66 метра височина, която позволява оптимално водене на насрещния въздушен поток по цялата дължина.

В задната част също са предприети специални мерки за подобряване на аеродинамичните характеристики. Покривът се снижава плавно назад, а таванът на пътническото пространство е извит в горната си част. Вдъхновението, което дизайнерите са почерпили от света на технологиите и електронните устройства личи особено отчетливо в подхода към охлаждането и вентилацията. Използването на релефни ивици на задните странични колони на покрива също спомага за правилното насочване на въздушния поток в тази част на каросерията.

Вградените задни светлини Citroën Light Wings също са отражение на работата, извършена от инженерите и дизайнерите в тази област. Чрез изтеглянето на своеобразните “перки” на светлинната графика до тази неочаквана позиция, създателите на концептуалния модел са успели да променят чувствително аеродинамиката в тази много важна част и да запазят както обема на пътническото и багажно пространство, така и възможно най-добра обтекаемост. Оформлението на светлините съчетава свободни зони и отчетливо издадени от основната каросерия перки, които създават много добра основа за постигане на висока аеродинамична ефективност.

Друг много важен аспект на добрата аеродинамика е намаляването на въздушното съпротивление чрез ограничаване на ефекта на завихряне на въздушния поток зад автомобила. Тези вихри имат негативен ефект върху движението и са естествена пречка пред постигането на дълъг автономен пробег. При C5 Aircross Concept извитият към задната броня обем е оформен така, че в зависимост от скоростта на движение, насоченият към зоната на вихрите въздушен поток може частично да обърне тенденцията на   съпротивление и да създаде положителен тласък напред. Повърхността на покрива също е вдлъбната с цел подобряване на аеродинамичната ефективност, а в различни други части от каросерията са предвидени клапи и въздуховоди, подобряващи допълнително аеродинамичните характеристики на концептуалния модел.

За първи път Citroën представя модел на платформата STLA Medium.

Моделната гама на Citroën на пазарите в Европа се базира на модерни технологични платформи, съобразени точно с изискванията в различните пазарни сегменти. Новите C3 и C3 Aircross използват платформата Smart Car, адаптирана към високите европейските стандарти и оборудвана със системи за асистенция на водача и свързаност, способни да отговорят на очакванията на клиентите в този сегмент. C5 Aircross Concept от друга страна е своеобразен предвестник на SUV модел, който за първи път в гамата на  Citroën ще използва новата платформа STLA-Medium. Бъдещият модел ще използва различни видове задвижване (двигатели с вътрешно горене, хибридни системи и 100% електрическо задвижване) и ще може да се адаптира към потребностите и сферите на приложение на широк кръг клиенти в този пазарен сегмент. Тази модерна технологична платформа ще даде възможност на клиентите да се възползват и от многобройните системи за асистенция на водача, както и от най-съвременните форми на комуникационна свързаност и инфоразвлекателни системИ. Платформата ще бъде в състояние да предложи и отлична гъвкавост по отношение на размерите и трансформациите на обемите във вътрешното пространство, което я прави идеална за архитекти и дизайнери. Със своето дълго междуосие, C5 Aircross Concept е идеално пригоден и за семейна употреба, като осигурява обширно пространство за петима души.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин