Citroën празнува 100 години електрификация

2904
2025

През юли 1925 гoдина Андре Ситроен изумява Париж и света, като за първи път пуска електрическо осветление на Айфеловата кула

Вечерта в събота, 4 юли 1925 година, надписът Citroën засиява с ярка електрическа светлина върху Айфеловата кула. Така решението на основателя на компанията Андре Ситроен да подкрепи считания за безумен по онова време проект на инженера Фернан Якопоци се оказва правилно и най-известното здание във френската столица наистина грейва. В интерес на истината, първоначално Андре Ситроен също е доста скептичен към идеята, но в същото време отлично разбира дързостта на инженера, поел това техническо предизвикателство, глобалното значение на този проект и  неговия огромен рекламен потенциал за популяризация на марката Citroën. В крайна сметка Андре Ситроен остава верен на себе си и приема предизвикателството, проявявайки за пореден път способността си да изненадва, да представя изключителни нововъведения и да руши ограниченията в много области – производство, технологии, стил, продажбени и следпродажбени процеси, управление на човешките ресурси и комуникация. Стъпил здраво на земята и напълно запознат с обществените нагласи, той полага последователни усилия и се стреми да улесни масовата автомобилизация в услуга на по-голямата свобода на движение и независимост.

Тази амбиция на създателя полага основите и продължава да захранва с енергия усилията на марката Citroën във всички области на нейната дейност вече повече от 100 години. Популярна марка, близо до хората, на тяхна страна, за да им предлага мобилни решения, отговарящи на техните нужди. Днес основните предизвикателства са свързани с енергийния преход и възникналото обществено разделение на икономическа основа, вследствие на което много хора не могат да си позволят да заменят своя автомобил с нов. В тази обстановка Citroën вярва, че технологичните иновации в областта на електрическото задвижване и свързаността трябва да бъдат в състояние да предложат едновременно отговорна към околната среда и достъпна за широк потребителски кръг мобилност.

Следвайки последователно тази философия, марката Citroën пое ролята на пионер в своевременната и доброволна електрификация на продуктовата гама. С цел да осигури широк достъп до електрическата мобилност, марката успя да внедри с ускорени темпове достъпни, лесни за практическа употреба и намаляващи разхода на гориво хибридни решения в своята моделна гама. Едновременно с това, през 2020 година марката Citroën беше сред първите производители, които предложиха на пазара електромобил в С-сегмента със своя модел C4, а още през същата година френската компания бе и първата, която отбеляза пазарния дебют на своето екологично и икономично решение за електрическа микромобилност в лицето на Ami. През 2024 година Citroën New C3 се превърна в първия достъпен електромобил в B-сегмента на  европейския пазар, който не налага никакви компромиси по отношение на вътрешния простор и комфорта, а марката представи и първия в състава на Stellantis Group персонален асистент с онлайн свързаност за планиране на пътуванията с електромобил под формата на смартфон приложението e-ROUTES.

100 години след първите ярки светлини върху Айфеловата кула, марката Citroën продължава да електрифицира света и да ускорява прогреса със своите многобройни премиери – New Ami и неговата версия Buggy, New C3 с автономен пробег от почти 200 километра на цена под 20 000 евро, предлаган също и в хибриден вариант, C3 Aircross с нова акумулаторна батерия, осигуряваща автономен пробег от 400 километра, както и новия SUV модел в C-сегмента с автономен пробег от 680 километра в лицето на новия C5 Aircross.

4 юли 1925 година – Aндре Ситроен буквално наелектризира Париж

В продължение на няколко седмици на Айфеловата кула са монтирани общо 250 000 електрически крушки в шест различни цвята, свързани помежду си с 6000 метра електрически кабели. При включването на светлините на 4 юли 1925 година, инсталацията изобразява последователно девет различни светлинни картини в рамките на 40 секунди – арабески, дъжд от падащи звезди, комети и много други, за да завърши със седемте букви на надписа C.I.T.R.O.Ë.N. и светлинно изображение на емблемата с двойния шеврон. След това светлинният спектакъл бива повторен пред очарованите погледи на парижани.

Андре Ситроен остава във владение на светлинната инсталация на Айфеловата кула до 1934 година, като всяка година я подновява, верен на своята лична философия, превърната и в кредо на марката Citroën – издигане на технологичните иновации в центъра на вниманието и поставянето им в услуга на реалния живот на хората. През 1928 година например, инсталацията показва два светещи циферблата с диаметър 20 метра, които нагледно информират парижани колко е часът, а през 1934 година на кулата светва гигантски термометър с височина 160 метра, който показва актуалната температурата на въздуха въс френската столица.

Иновациите на Citroën в услуга на ежедневния живот на хората

Създаване на дръзки и иновативни изобретения, които предлагат оригинални, ефективни и практични решения за реалния живот. Марката Citroën никога няма да се отклони от тази философия и начин на действие, оставили множество емблематични примери в историята. Моделът Traction Avant оставя ярка следа в световната цивилизация със своя стил, здравина и многобройни технологични нововъведения. След Втората световна война Citroën се изправя пред огромното предизвикателство да осигури на европейците достъпна и ефективна мобилност и намира решение в лицето на емблематичният Citroën 2CV и на не по-малко прочутия с качествата си сред професионалистите и първи по рода си лекотоварен Type H. В годините след това, Citroën продължава последователно да подкрепя активните занимания в свободното време със своите любими модели за ваканциите и почивките край морския бряг като Ami 6, GS и Méhari.

В днешно време, когато предизвикателствата пред обществото са свързани най-вече с предоставянето на максимално лесен и широк достъп до модели с електрическо задвижване, Citroën отново подкрепя потребителите с практични и иновативни решения, способни да отговорят на техните разнообразни нужди и изисквания – Ami изигра ролята на иновативен пионер в микромобилността с нулеви емисии, ë-C3 бе първият европейски електромобил на достъпни ценови равнища, ë-C4 отбеляза електрически пробив в С-сегмента, а възможността за електрическо задвижване се предлага в цялата нова гама лекотоварни модели на марката. Претворената в реалност електрическа мобилност, основаваща се на логични и достъпни решения, личи в много актуални примери – изборът на LFP (литиево-желязо-фосфатни) акумулаторни батерии при C3 и C3 Aircross, използването на акумулаторни батерии с разумни размери и капацитет, които да ограничат теглото и реалните експлоатационни разходи при C4 и C4 X при едновременна възможност за бързо зареждане с мощност 100 кВт за улесняване на дългите пътувания и не на последно място по важност, смартфон приложението e-ROUTES – един наистина модерен личен асистент с онлайн свързаност, който гарантира удобство и спокойствие за всеки при планирането на следващото пътешествие с електромобил.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин