Началото на 70-те години е белязано от неконтролируема еуфория, която нахлува дълбоко в съзнанието, провокира утвърдените културни ценности и ги завлича в опасни и непознати води. Това е период, в който консервативните устои на Запада са пометени от шемета на бунтарството, период, в който косите стават прекалено дълги, музиката прекалено твърда, а безогледното разхищение на евтин петрол превръща обикновените леки автомобили в брутални чудовища. Точно това е и периодът, в който към най-ярките носители на новата, необуздано агресивна автомобилна култура се присъединява и Citroёn. Той изплува внезапно до гребена на вълната на всеобщия делириум, за да отправи едно безпрецедентно предизвикателство към недостъпното общество на висшия автомобилен елит чрез своя единствен и неповторим SM.

Citroёn SM може да се опише като луксозно, ултрамодерно, престижно, мощно и много скъпо купе (или по-точно ексцентричен хечбек с три врати, замаскиран под формата на спортно купе), което съчетава типичните за GT технически характеристики с комфорта на представителния автомобил. Разработката на този екстравагантен и нетипичен фирмен модел започва още през 1961 г. под кодовото название Проект “S“, като първоначалните намерения са били по-скромни и са се ограничавали с идеята за създаване на спортна версия на Citroёn DS с две врати. В началото на 1968 г. обаче, Citroёn става мажоритарен собственик на Maserati и по този начин получава пълен достъп до техническия потенциал на италианската фирма. Благодарение на това французите осъществяват една своя дългогодишна мечта, която датира още от първите следвоенни години – да се превърнат в елитен производител на луксозни супер автомобили.

Световната премиера на Citroёn SM е по време на автосалона в Женева през март 1970 г., а първите бройки са доставени на дилърите в Европа през есента на същата година. Възторжените, изпълнени със суперлативи отзиви за автомобила го превръщат в предмет на национална гордост, макар че цената му от 40 000 френски франка го прави практически недостъпен, дори и за клиентите от средната класа.
Citroёn SM, който е базиран на скъсена ходова част от DS поразява съвременниците си и с редица технически нововъведения, като системата за прогресивно управление на кормилната рейка (DIRAVI, тоест „Direction à rappel asservi“), която се адаптира към скоростта на движение и разбира се, знаменитото хидропневматично окачване. По отношение на своя плавен, надежден и гъвкав ход SM няма равен на себе си, а по време на маневриране при по-ниска скорост, паркиране или престрояване в градския трафик, воланът може да се върти буквално с един пръст.

През юли 1972 г. трите карбуратора са заменени от система за директно впръскване Bosch, благодарение на която мощността е повишена до 178 к.с., като същевременно разходът на гориво е намален. Скоро след това се появява и още по-мощен вариант от 180 к.с., при който максималната скорост достига 230 км/ч, работният обем на двигателя е увеличен на 2965 куб. см, а стандартната 5-степенна, механична трансмисия е заменена с тристепенен автоматик Borg-Warner.
В годината на своя дебют Citroёn SM е истински шедьовър на автомобилната техника, както по отношение на дизайна, така и в чисто технически план. Той обаче е прекалено сложен като конструкция автомобил (дори и от съвременна гледна точка) и още от самото начало на производството си е съпътстван от редица проблеми, свързани най-вече с надеждността, особено при нередовно или недостатъчно квалифицирано обслужване.
Този перфектно съхранен във времето екземпляр на модела, произведен през 1970 г. е част от колекцията на Правдолюб Правдич от Белград.
Извод
Citroёn SM ще остане във фирмената история, като своеобразен връх, както от техническа, така и от стилистична гледна точка. Благодарение на нетипичното за фирмения имидж съчетание от неудържима мощ, замаскирана под кадифената мантия на изисканост и аристократизъм, ценителите на висшата автомобилна мода успяват да преоткрият Citroёn в различна светлина.