Chevrolet Master: бестселърът на 1939 година


17
сеп.
2021

През 1939 г. Chevrolet лансира на американския пазар модерния и атрактивен модел Master в разновидности „De Luxe” и „85”. Неговата ненадмината според рекламните брошури здравина, гаранцията за сигурност, икономичност и комфорт му осигуряват „първото място в международните регистри на нови леки автомобили”. В основни линии двата базови варианта, независимо от модификациите на каросерията са почти идентични в техническо отношение (двигател, трансмисия, запалване, окачване, спирачки и т.н.). Една от основните външни атракции при серията Master от 1939 г. е поразителната прилика с престижния, луксозен и трудно достъпен Cadillac.

Изобилието от хромирани елементи с щамповани в тях надписи е един от широко разпространените художествени похвати в автомобилния дизайн през 30-те години на миналия век

Подобно сходство в имиджа не е никак случайно, тъй като тогавашният главен стилист на General Motors Харли Ърл, известен като патриарх на автомобилния дизайн практикува подобна „хитрост” още от началото на 30-те години. Така под негово влияние автомобилният гигант най-напред лансира скъп модел на Cadillac или Buick до налагането му на пазара, след което пренася върху по-евтините си автомобили най-атрактивните му отличителни белези, които вече са създали сред клиентите нужните позитивни асоциации.

Изобилието от хромирани елементи с щамповани в тях надписи е един от широко разпространените художествени похвати в автомобилния дизайн през 30-те години на миналия век

Първоначално приликата е само външна, тъй като налице е една доста очевидна разделителна граница между бедните от богатите клиенти на GM, свързана с несравнимо по-високото качество на изработка и преди всичко с наличието на най-модерните за онази епоха опции в скъпите модели (и съответно тяхната липса при доста по-евтините изпълнения). С появяването на серията Master през 1939 г. обаче, тази граница вече не е същата. Всички предложени модели са оборудвани с механизъм за смяна на скоростите, снабден с миниатюрен вакуумен цилиндър, който поема 80% от натоварването при преминаване през различните предавки и работи с лекота. Късият скоростен лост, изведен на кормилната колона, е изключително лесен за управление и може да се движи само с един пръст.

s От вътрешната страна, освен дръжката за отваряне на вратата и ръчката за сваляне и вдигане на прозореца е поставена и малка манивелка за отваряне на малкото странично стъкло

Всички варианти на Chevrolet Master от 1939 г. се предлагат с един и същи 6-цилиндров, редови двигател от 216,5 куб. инча (3550 куб. см). Предното окачване е независимо, с винтови пружини и двойни напречни носачи, а задното е зависимо, с листови ресори (при серията Master De Luxe, то е допълнително снабдено и с двойно действащи хидравлични амортисьори). Интересно е да се отбележи, че целият преден мост на автомобила е бил изработван като самостоятелен компонент, който е тестван независимо и едва след това е монтиран към шасито. Спирачките и на четирите колела са двойно действащи хидравлични.

Задните светлини все още са относително малки и се ограничават само с един стопсигнал

Цялата серия на Master De Luxe върви в комплект с няколко аксесоара, които могат да се поръчат допълнително. На първо място това е луксозният радиоапарат, чийто дизайн е проектиран от стилистите на компанията специално за Chevrolet и дори носи фирмената емблема. Той се предлага в три разновидности с по 7, 6 и 5 лампи, като най-луксозният седемлампов вариант, който съпътства серията Super De Luxe, позволява автоматично контролиране на звука и набиране на различните станции. Специално за Chevrolet е проектирана и климатичната инсталация, която е в две разновидности при моделите De Luxe и Super De Luxe. Тя може да се поръча в два комплекта, така че да бъде монтирана и при задните седалки.

Автомобилът, който е част от фонда на компанията „Ню Бояна“, е използван в редица наши и чужди кинопродукции, печели и множество награди в престижни конкурси

Още по темата