2023
Заслужено или не, Chevrolet Corvair остава в автомобилната история като един от най-опасните автомобили. Той е бил замислен като американски отговор на „Народния автомобил“ на Volkswagen , но е лансиран в богата гама от изпълнения – като семейна лимузина с четири врати, купе с две врати, комби с 5 врати, кабриолет с две врати, миниван и дори като малък пикап. Малкият и общодостъпен за американските стандарти седан е представен за първи път официално пред публика на 2 октомври 1959 г. Той се отличава с много модерен за времето си изцяло алуминиев разположен отзад 6-цилиндров двигател от „боксерен“ тип, въздушно охлаждане и обем от 2290 куб.см. В предната част на каросерията се намира просторен багажник с обем 356,79 литра, а вътрешността на автомобила предлага много висок комфорт за този клас. Подът е напълно равен, поради липсата на тунел за карданния вал, което осигурява допълнителен простор в купето.
Първоначално Corvair е лансиран като компактен автомобил от ниска ценова категория, но опитът да бъде наложен в тази пазарна ниша е неуспешен. Всички версии са оборудвани с 3-степенна механична скоростна кутия, а като опция се предлага и двустепенен автоматик. Интересна част от биографията на модела е, че 2,3-литровата версия Monza Spyder е първият в света серийно произвеждан автомобил, оборудван с турбокомпресор. Това го превръща в един чистокръвен спортен модел, чиято мощност е увеличена от 84 на 150 к.с., а ускорението от 0 до 100 км/ч пада наполовина – от 21,6 до 10,8 секунди.
На Chevrolet Corvair се възлагат много големи надежди за масовата автомобилизация на Америка, но през 1965 г. предимствата му са яростно атакувани от американския адвокат Ралф Нейдер, който издава цяла книга по темата, озаглавена „Опасен при всяка скорост“ („Unsafe at Any Speed“). Там са изтъкнати основните конструктивни недостатъци и пропуски в сферата на безопасността, допуснати от американските автомобилни инженери, като главният акцент в първата глава е поставен именно върху Corvair. При новите модели от 1965 г. голяма част от тези проблеми са напълно отстранени, а за старите версии започва да се предлага следпродажбен кит, наречен „Camber Compensator“.
В крайна сметка, неустановеното пазарно позициониране, оскъдната реклама (която в последните години от производството практически липсва), както и силната предубеденост, насадена от внушенията на Нейдър, довеждат до спиране на производството на Corvair в края на 60-те години без вариант за адекватна замяна. Производството на Corvair е окончателно преустановено през май 1969 г., след което този авангарден за времето си модел отива в историята.
В наши дни е много трудно да се даде обективна оценка за предимствата и недостатъците на автомобила. От една страна, поради скандала, свързан с него, самото име се асоциира с търговски неуспех. От друга страна обаче, не трябва да се подценява фактът, че автомобилът успява да се задържи на най-конкурентния световен пазар в един доста дълъг за американските стандарти срок от почти 10 години, без никакви основни технически подобрения и то само с едно основно рестилизиране на каросерията.
Днес може да се каже, че абсолютната уникалност на Chevrolet Corvair и неговата популярност (във всеки смисъл на думата) го превръщат в ценен колекционерски екземпляр за съвременните познавачи. Достатъчно е да припомним, че характерният му дизайн става обект на подражание от страна на редица азиатски, южноамерикански и европейски производители (в това число и от другата страна на „желязната завеса“).