Cezeta 501/502: бестселър в 20 страни, включително и България

2608
2024

В края на 40-те години известният чешки производител на мотоциклети ČZ в град Страконице решава да обогати своята гама с производството на скутери. В резултат от това през 1950 г. са представени четири прототипа, като в крайна сметка е предпочетена версия със самоносещата конструкция без тръбна рама.

Първият опитен образец е готов през 1956 г., а до края на следващата 1957 г. е изработена и пилотната серия от 300 броя, които са лансирани под името Čezeta 501. Те са снабдени с 6-волтова електроинсталация и стандартен 175-кубиков двигател от Jawa 356, при който е прибавен вентилатор за подобряване на охлаждането. В периода 1957 – 1959 г. успешният ролер е тиражиран в 43 000 екземпляра и се изнася в повече от 20 държави.

Следващата версия на Čezeta, която е почти идентична на външен вид с първоначалния вариант, излиза на пазара през 1960 г. под цифровия индекс 502. Известни разлики между двата модела могат да се открият при променения динамо-стартер, новата 12-волтова електроинсталация и добавянето на мигачи. Този път 175-кубиковият двигател е взет от ČZ 450 и е по-мощен от тогавашните двигатели със същия работен обем, предлагани от Jawa.

До 1962 г. втората версия на Čezeta е произведена в 72 000 броя. През същата година на базата на малкия скутер започва изработването на товарната едноместна триколка Čezeta 505 (така наречената „рикша“) с поставка за краката с размер 120 х 110 см. Тя може да превозва товари до 200 кг., а максималната й скорост достига 60 км/ч. Съществуват и частично закрити варианти, както и малки серии с изцяло затворена кабина. В периода 1962 – 1964 г. триколката е произведена в 5000 екземпляра.

През първата половина на 60-те години Čezeta вече може да се дооборудва и с компактно едноколесно ремарке за допълнителен багаж и дори кош, оформен в същия стил. През 1964 г., управляващите в Чехословакия най-изненадващо обявяват производството на Čezeta за неперспективно, в резултат на което то е ликвидирано.

През годините, в които се произвежда, Čezeta се радва на голяма популярност, особено сред младите хора. Цената на скутера е малко над 9000 чешки крони, което е половината от стойността на масовия Fiat 600. Благодарение на него, обединението Motokov добива популярност в много страни по света. Необичайната и симпатична Čezeta предизвиква огромен интерес дори в САЩ, където започва да се продава от местния дилър Mercury Motors Int с централен офис в Милуоки, щата Уисконсин.

Още в края на 50-те години Čezeta 501 се продава и в България. По този повод в своя брой 4 от 1959 година, вестник „Авто-Мото“ отделя почти цяла страница за практически съвети при разработването и експлоатацията на скутера.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин