2021
Новите модели на Cadillac от 1959 г. са най-големите за сезона автомобили, не само в гамата на General Motors, но и на целия световен пазар. Външните отличителни белези на Cadillac от 1959 г. са запомнящи се и лесно разпознаваеми дори от хора, които нямат никакво отношение към автомобилната култура. Освен с провокативна външност, автомобилът впечатлява и с по-съвършена механика, ново серво-управление, по-добри технически показатели и по-висок комфорт.
Макар че не се различава драстично от крещящото, ракетообразно туловище на серията от 1959 г., модернизираният Cadillac от 1960 г. е радушно посрещнат от потенциалните клиенти, за които е ясно, че здравият разум по върховете на General Motors е надделял над главозамайващото опиянение.
Монтажната линия на Cadillac е най-бавната в Детройт, като по този начин се дава възможност на всеки един от автомобилите да бъде обърнато специално внимание. В тази връзка експертното автомобилно списание „Automotive Industries“ отбелязва, че „спецификациите, следвани от Cadillac при производство на двигатели, са по-строги дори от тези в самолетостроенето.“ Достатъчно е да припомним, че през 1960 г. Cadillac продава общо 142 184 автомобила или двойно повече от всичките си конкуренти в луксозния клас взети заедно, включително Mercedes-Benz и Rolls-Royce.
Още през 1959 г. базата е увеличена до 3302 мм, а дължината надхвърля 5,7 м. Тези параметри са запазени и в сериите от 1960 г., като структурата на каросерията, ходовата част и механиката остават почти непроменени. Гамата включва същите изпълнения, както и през 1959 г., чиято цена варира от 4892 долара за Серия 62 хардтоп купе до 9748 долара за представителната лимузина от Серия 75. Средния клас в йерархията на Cadillac заема De Ville, какъвто е и представеният от нас автомобил. Това е и най-популярният фирмен модел, чийто дял в определени периоди достига до 70 % от общото производство.

Благодарение на някои изменения, направени в коляновия вал и мотовилките, е увеличен ходът на буталото, с което работният обем на високоефективния двигател V8 достига 6,4 литра, а чрез повишената степен на сгъстяване, и новите като форма изпускателни клапани и всмукателен колектор, мощността нараства на 325 к.с. Трите двукамерни карбуратора Rochester имат система за автоматично задвижване на въздушната клапа.
Всички автомобили са стандартно оборудвани с автоматична трансмисия Hydra-Matic. По индивидуална заявка стандартните карбуратори могат да бъдат заменени с три двукамерни карбуратора Carter, което повишава мощността до 345 к. с.
Автомобилът разполага и с така наречената система Guide-Matic, която може автоматично да превключва фаровете от дълги на къси светлини при насрещно приближаващи се автомобили или задните светлини при бързо скъсяващ дистанцията автомобил, както и с АМ-радио с автоматично търсене на честотите, електрически прозорци и ключалки на вратите, чистачки с тристепенен работен режим и много други. На практика при този почти неизчерпаем избор на възможности, включени в стандартната екипировка, една от малкото истински опции, предлагани срещу доплащане остава климатикът, който има режим за рециркулация на въздуха.

Сред приятните изненади в характера на този масивен автомобил е неговата невероятна динамика: ускорението от 0 до 100 км/ч се осъществя само за 10,3 секунди, което го превръща един супер герой на автомобилната сцена, способен леко и безпроблемно да пренесе шестима души и техния багаж от източното до западното крайбрежие и обратно. Достатъчно е водачът на настрои круиз-контрола на 75 мили в час и оттам нататък колата може да свърши сама почти всичко останало – едно наистина невероятно технологично постижение отпреди шест десетилетия.
Представеният от нас Cadillac de Ville, модел 1960 година, е част от колекцията на Братислав Йович от сръбския град Лесковац.