2024
Дори след повече от 60 години Cadillac Серия 62 Кабриолет всява върхов респект на пътя
От гаража на УБО до под крушата в Гълъбово: така звучи тежката съдба на Cadillac Серия 62 Кабриолет от 1960, който Кристиян Вълков реставрира из основи в продължение на няколко години. Пищният кабриолет с акулови перки е прекарал четвърт век (!) под сянката на плодното дръвче в унизително състояние – защото след като спуква блока на двигателя си, Cadillac-ът е бракуван. Службата за охрана на властта го продава на свой (вече починал) полковник. Вероятно поради липса на части машината е зверски окепазена – 6,4-литровият оригинален V8 агрегат с 325 к. с., както и серийната 4-степенна автоматична скоростна кутия Hydra-Matic са заменени с мотор, трансмисия и кардан… от ЗИЛ!


Именно поради тази причина е рязан тунелът на трансмията – и съответно реставрацията с връщането на модела в заводския му вид бива затруднена доста сериозно. А автомобил, който (по непотвърдена информация) е подарен от Де Гол на Тодор Живков не заслужава подобна съдба. Произведеният във Франция, в тамошния завод на GM мегакабриолет е същият като този, който е притежавал и някогашният румънски лидер Чаушеску. Явно „големите“ са се наслаждавали истински на кожения салон, при който предните седалки се наклоняват напред и настрани, за да осигурят по-лесен достъп до задните места. А електрическият покрив се отваря и затваря прецизно и без дразнещи шумове.

Cadillac-ът вози не като автомобил, а като плавателен съд, въпреки че конкретният екземпляр е без опционалното въздушно окачване. И като стана дума за опции: в техния списък влизат дори система за автоматично превключване на къси/дълги светлини (в края на 50-те години!), електрически заден капак (днес моторчето за него струва 1800 долара) и др. Металните бутони и регулиращите плъзгачи в кокпита напомнят за времето, в което Cadillac беше лидер по продажби в луксозния клас – и в което непреходната елегантност не отстъпваше място на стремежа към икономии, – който прави модерните автомобили непривлекателни за хората с бензин в кръвта.

Естествено, няма как при близо 6-метров американски шосеен крайцер да пропуснем традиционния въпрос „Колко харчи?“. „100 лева за шест абитуриентски бала“, смее се Кристиян на своя „WLTP цикъл“. Но на кого му пука за разхода при тихото, но категорично „мърморене“ на осемте цилиндъра? Всъщност ако то не е достатъчно респектиращо за вас, трябва да се вгледате внимателно в радиаторната решетка – в нея са интегрирани десетки патрони калибър 7,62. Но и без тях пищният кабриолет всява фурор навсякъде, където се появи – шофьорът на BMW Серия 1 зад нас прави серия от кадри на светофара с вдигнат в знак на одобрение палец, прозорците на ново Audi Q7 се свалят и двама господа вадят телефоните си с широка усмивка… Да, машини като пищния Cadillac няма как да оставят другите на пътя равнодушни.



Извод
Cadillac Серия 62 Кабриолет въплъщава техническото съвършенство в луксозния клас отпреди шест десетилетия. Дори и днес откритият „янки“ е истински храм на лукса – защото всеки детайл от него подсказва, че пестенето е било нещо чуждо за американската марка.
