2021
Да караш пикап от 1984 си е тръпка – но да разчиташ на него за бизнеса си е повече от признание. А именно това прави Кирил Христов (42) със своя VW Caddy. Киро е професионалист в областта на дограмите – и особено добър в нестандартните проекти. Майсторът от Горна Оряховица обаче има и друга страст: издава я табелката VW Parking Only в двора му. Два броя Jetta, Golf IV Cabrio (на нежната му половинка) – и, разбира се, въпросният товарач: любовта на Киро към марката от Волфсбург е необятна. Причината да го посетим беше своеобразно (доколкото изобщо е възможно) сравнение на първото и последното поколениe Caddy. Защото най-старата генерация на модела, използваща базата на Golf I, е класически пикап – при това проектиран първоначално за САЩ. А последното поколение изобщо не се предлага с открита каросерия. И то обаче използва платформата на Golf 8. И ако трябва да бъдем честни, не заслужава определението „баничарка“ – дигитален кокпит и тъчповърхности посрещат водача, дюзи за вентилацията и USB портове глезят пасажерите отзад, а когато отваряте големия заден капак, две монтирани на него LED лампи улесняват товаренето нощем.
А Caddy I… предлага закачалка за якето на водача – няма дори електрически стъкла. Километражът в „работягата“ на Киро показва пробег 332 000. „Таблото не е оригинално, a от Passat B2“, уточнява собственикът. В момента той разполага с още три Caddy-та „донори“. А на „чевермето“ (както нарича самоделната стойка) в момента кърпи купе – защото автомобилът на снимките вече е сериозно изяден от корозията по дъното. За Европа производството на първото Caddy приключва с войната в Босна и Херцеговина през 1992 – тъй като европейската версия на модела се произвежда в завода TAS в Сараево още от 1983. Днес VAG феновете оценяват високо „Golf-a пикап“ – както доказват и цените: за под 4000 лева трудно ще намерите екземпляр в движение, а най-лачените тунинговани или оригинални колекционерски машини се търгуват за повече от 30 000 лева!
И като стана дума за пари – нашият тестови модел (2.0 TDI със 122 к.с., DSG трансмисия) от новото хилядолетие струва… над 65 000 лева с екстрите! Но дори и за най-постната товарна модификация ще трябва да отделите поне 37 960 лв. А ако изберете дългата база със 7 места, 4х4 и някоя друга опция, конфигураторът неусетно ще отчете сума от порядъка на 75 000 лева!
В сравнение с първообраза си Caddy IV е като космически кораб със своите интелигентни помощни системи за водача – например асистент за лентата, функция за автоматично спиране при разпознаване на пешеходци/велосипедисти, както и при насрещно идващ автомобил на ляв завой и много други. И всичко това – серийно, без доплащане. А в комбинация с безкрайното пространство в купето и в багажника това е идеалният ангел-хранител за цялото семейство. При „дядото“ сигурността се обуславя преди всичко от реакциите на водача – тук няма дори въздушна възглавница. И може би чарът на първото Caddy е не в това, което има, а в това, което няма. Сигурно затова и колекционерите го обичат толкова много.
ИЗВОД
До първообраза си Caddy номер 4 изглежда като герой от научнофантастичен филм – при това не само заради дизайнерските елементи като предната броня и стоповете. Двата Volkswagen-а демонстрират колко сложни са станали автомобилите ни само за четири десетилетия – дори в клас, в който по принцип се очакват най-простите технически решения.