Докато други китайски производители обозначават моделите си само с букви и цифри, BYD (Build Your Dreams) избира да дава на своите електромобили „истински“ имена – Tang, Hang, Atto 3 или Dolphin.
Dolphin е първият BYD, който следва дизайнерската концепция „Ocean Aesthetics“, наложена от марката. Според официалното прессъобщение дизайнът на електромобила бил вдъхновен от делфин – а самият модел е „интелигентен, закачлив и дружелюбен като морския бозайник“.
Основният акцент сред атрибутите в интериора е големият централен монитор с 32,5-сантиметров диагонал. Той може да променя ориентацията си от вертикална към хоризонтална само с едно натискане. Изкуствено генерираните звуци могат да приемат огромен брой вариации – от свистяща турбина до звънтяща камбана, която съобщава за кръстовища или предупреждава за превишаване на скоростта. За съжаление, песен на делфин не е включена.
Асистентите за сигурност се намесват уверено
От друга страна, усещането за сигурност на „китаеца“ е много силно изразено. Автомобилът съобщава, когато се движите прекалено бързо или „хваща волана“ с твърда ръка, ако настъпите дори само милиметър от маркировката.

Разбира се, на борда има и асистент за автоматично спиране, както и система за предупреждение при сблъсък и интелигентен адаптивен круиз контрол, който съблюдава пътните знаци.
Но така и така не бива да се страхувате, че с Dolphin ще се изстреляте твърде бързо напред: обявените по официалнни данни 204 к.с. и максимален въртящ момент 310 Нм не се усещат. Без значение дали изберете режим на шофиране „Eco“, „Normal“ или „Sport“, няма да останете очаровани от много бавното и линейно ускорение.
При нашия тест лесно „четимият“ дисплей пред водача указва максимална мощност едва 98 кВт (133 к.с.) – и самият производител посочва, че в случая става въпрос за софтуерна грешка. Така че ще трябва да изпитаме динамиката на по-късен етап.
Неохотно разгръщане на тягата
Но може би това е трикът, благодарение на който Dolphin трябва да постигне комбиниран пробег от 427 километра по WLTP със своята батерия с капацитет 60,4 кВтч (бруто). Докато други електромобили впечатляват със спонтанно „изсипване“ на цялата мощност, което им коства много загубена енергия, Dolphin си пази силите.

А това е добре, защото максималната скорост при зареждане с прав ток е максимум 88 кВт. Тогава „пълненето“ на т.нар. Blade-батерия (литиево-желязо-фосфатна батерия без съдържание на кобалт) от 30 до 80 процента отнема 29 минути. Поне чакането на добре оформените седалки с веган тапицерия ще бъде комфортно – а пространството отпред и отзад е повече от достатъчно.
Ето защо и пътуването ще бъде достатъчно удобно. Воланът „ляга“ удобно в ръцете на водача и уверено „дирижира“ Dolphin в завоите. Също така е хубаво, че теглото на батерията не натоварва пружините в толкова голяма степен, колкото при други електромобили. Окачването „филтрира“ дупки и други неравности с лекота, а атакуването на завои с прекалено висока скорост води до недозавиване и свирене на гумите.

Dolphin не е спортен автомобил, но и не си поставя цел да бъде такъв. С дължината си от 4,29 метра той конкурира модели като VW ID.3 – който дори превъзхожда в интериора. И китайците използват пластмаса, но никъде тя не изглежда евтина.
В Китай BYD Dolphin струва еквивалента на 32 000 лева
Дизайнерската концепция може да не се хареса на всеки, но тя следва определена функция. Цената също е атрактивна. Базовата версия с капацитет на батерията 44,9 кВтч, 95 к.с. и пробег от 340 километра струва 62 000 лева. А тестваният от нас екземпляр – около 72 000.

С оглед на факта, че Dolphin се предлага в Китай за еквивалента на 32 000 лева, това е сериозна надценка. И все пак – дори по цени за Европа моделът на BYD oстава значително по-евтин от ID.3 (от 83 131 лева).
Извод
BYD Dolphin определено не е съвършен. При първото ни тестово шофиране мощността се оказа недостатъчна, асистиращите системи се намесваха твърде агресивно, а максималната скорост на зареждане е далеч от впечатляваща по днешните стандарти. Качеството на изработката и използваните материали са значително по-добри от тези на другите конкуренти. А цената от 62 000 лева за базовата модификация е атрактивна.
