Buick Riviera 1966: ренесансът на луксозните купета

0409
2022

През 1963 г. дивизията Buick представя модерно и изцяло ново спортно купе под името Riviera, със силно изразено италианско влияние при оформлението на екстериора. Автомобилът разполага с четири самостоятелни седалки и е снабден с автоматична трансмисия и 6.5-литров двигател V-8, който генерира мощност от 330 к.с. Две години след премиерата на Riviera много от дивизиите на GM също внедряват в своите модели голяма част от неговите интересни стилистични решения.

През 1966 г. външният вид на модела е напълно променен, а работният обем на двигателя е повишен на 7,0 литра. За своето време Riviera е може би най-елегантният автомобил не само в рамките на GM, но и на американския пазар като цяло. Проектирането на гамата за 1966 г. започва две години по-рано, като освен пълната промяна на външния вид са заложени и редица практически подобрения, като увеличаване на полезния обем на пътническото пространство (до голяма степен постигнато чрез удължаване на базата), възможност за поръчване на модификации с цяла предна седалка, така че да бъдат привлечени повече клиенти от средите на младите семейства.

За разлика от първия модел, при Riviera от 1966 г. е премахната средната колона и при отварянето на страничните прозорци преградата изчезва напълно, осигурявайки по-добра видимост за пътниците.

Стандартното оборудване включва придобивки, които в онези години се предлагат само като опция при повечето американски автомобили – серво на кормилния механизъм и спирачките, автоматична трансмисия, две ауспухови тръби и пълно покритие на пода с мокет, който обхваща и долната част на вратите. Сигурността е обезпечена от ударопоглъщащата тапицерия на арматурното табло и четирите предпазни колана.

Едно от остроумните технически решения при Riviera 1966 е оформлението на скоростомера. В случая става дума за малко “прозорче”, през което се показва само числото на моментната скорост. Кръглите числа на километрите, като 20, 40, 60 и т.н. са изписани с по-едър шрифт.

Стандартното покритие на седалките е от винил, който може да се поръча в синьо, сиво и черно, но се предлага и спортно изпълнение GS, в чиято рекламна брошура е отбелязано:“Ние ви предлагаме изобилие от всякакви видове седалки. Новите самостоятелни кресла тип Strato също са покрити с винил (те представляват свежа интерпретация на пилотски стол от реактивен изтребител)”.

При версията GS предлаганите цветове са допълнени от зелено и бяло. При вариантите със самостоятелни предни седалки, скоростният лост (който между другото наподобява стандартна ръкохватка за управление на катер) е разположен в централната конзола.

Истинският хит в концепцията на Riviera обаче са “невидимите” фарове, които по-принцип стоят скрити зад радиаторната решетка. В началото на 60-те години, този необичаен дизайнерски похват няма аналог след серийните автомобили на Детройт, но впоследствие е възприет при голяма част от американските производители.

Още по темата


ƒ