Bugatti Veyron е трябвало да бъде с W18 двигател

0602
2020

Първоначално Bugatti Veyron е трябвало да бъде оборудван със състоящ се от три 6-цилиндрови агрегата W18 мотор. Двигателят обаче създава проблеми!

1001 к.с., 8 литра работен обем, 16 цилиндъра: двигателят на Bugatti Veyron е майсторско творение на инженерното изкуство. През 2005 г. Veyron е най-бързият сериен автомобил с максимална скорост от 407 к.с., а монументалният двигател се използва и до днес в наследника на модела Chiron. Първоначално обаче Veyron е трябвало да получи още по-сериозен двигател: W18!

W18 е използван в лимузина

Да, прочели сте правилно – Bugatti имат идеята да пуснат Veyron с 18-цилиндров агрегат. Редица усложнения обаче осуетяват това намерение. За разлика от планирания 18-цилиндров мотор на, W18 Bugatti действително е съществувал. Дъщерната фирма на Volkswagen е представила няколко студии с този W18! След поемането от VW през 1998 г. на Bugatti, EB 118 Coupé е първата студия под режисурата на VW. През 1999 на автосалона в Женева е показана четиривратата лимузина EB 218. Дизайнът на автомобила наподобява луксозните модели на Bugatti от 30-те години на миналия век и е дело на Giugiaro. И двете концепции са оборудвани с W18-мотор, но никога не стигат до серийно производство.

Вместо това хората от Bugatti се концентрират върху разработката на суперспортист, който трябва да засенчи всички спортни автомобили. Ражда се идеята за Veyron! Също през 1999 г. Bugatti показват студия, наречена 18.3 Chiron. Особено интересен е двигателят: атмосферен W18, за който инженерите комбинират 3 броя редови 6-цилиндрови агрегата. Обозначението „18.3“ означава 18 цилиндъра и три цилиндрови блока.

Сериозни проблеми за свръх-двигателя

Готовият W18 обаче се сблъсква с голям брой проблеми. Първо той е изключително голям и тежък, като на негов фон дори гигантският W16 на Veyron изглежда компактен. Освен това има проблеми със загряването, а на всичкото отгоре W18 има прекалено малка мощност.  В студиите разполагащият с обем от 6255 куб. см атмосферен двигател е с 555 к.с. и 650 Нм. Хората от Bugatti продължават да акцентират върху дизайна – на автосалона в Токио през 1999 за първи път е показана студията Veyron 18.4 с почти финалния дизайн на автомобила. Тази студия също е с W18-мотор, комбиниран с 5-степенна механична трансмисия. Посочените тогава в Япония динамични характеристики: 4,2 секунди до темпо 100 и 340 км/ч максимална скорост. Бързо, но все пак не достатъчно!  

W16 с четири турбини заменя атмосферния W18

Едва през 2001 е взето решението за серийно производство на Bugatti Veyron – първият готов за движение прототип се появява през 2003 г. Междувременно от Bugatti заменят W18 с изцяло нов W16 двигател, разработен от два съединени 8-цилиндрови мотора. Машината няма нищо общо с планирания 18-цилиндров агрегат. Инженерите на фирмата постоянно се сблъскват с проблеми с техниката и с гумите и затова Bugatti Veyron 16.4 стартира серийното си производство едва през 2005 г.: с легендарния 8-литров W16 мотор с четири турбини и първоначално 1001 к.с. Благодарение на двойното задвижване и автоматичната трансмисия с два съединителя това е достатъчно за вземане на спринта до 100 км/ч за 2,5 секунди и невероятните 407 км/ч максимална скорост. Разполагащият с 1200 к.с. Veyron Super Sport успява да вдигне дори 431 км/ч!

И до днес W16 двигателят се използва в модифицирана форма в наследника Chiron, където мощността му е 1500 к.с. В специалните модели Centodieci и Chiron Super Sport 300+ на разположение на водача са дори 1600 к.с. Лимитираният на 30 бройки Super Sport 300+ постави рекорд за максимална скорост от 490,484 км/ч. Почитателите на агрегата W18 могат да го видят в музея на Autostadt Wolfsburg.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин