ТОЗИ МОМЕНТ МОЖЕ ДА ВИ НАКАРА ДА СЕ ВЦЕПЕНИТЕ. Chiron приключва всички разговори, затваря очите и спира дъха. В навалицата на автомобилното изложение хората се трупат около новия модел, бутат се, настъпват се, но все пак се спират пред автомобила. Вероятно от респект. Сетивата им са заети с това да разберат необяснимото: Bugatti отново надмина себе си и Veyron, предишния най-бърз и най-скъп автомобил на света. Лично аз имах скоростна среща с 1500 к.с. за 2,9 милиона евро. И двете неща са непонятни за мен. Една обиколка около Chiron трае дълго – не само заради паузите за въздишки, но и заради размерите. При непроменена дължина от 4,54 метра Bugatti е широко 2,04 метра (с 4 см повече от Veyron). Новият модел изглежда по-внушителен, сякаш животът след 400 км/ч е оставил своите белези и остри ръбове.
Започваме от осемте малки квадратни LED светлини, които свидетелстват за ексклузивната поява и ни фокусират върху новата емблема на марката, разположена на решетката на радиатора. Пред себе си виждаме плакет от сребро и емайл, чиято цена е колкото на комплект зимни гуми за Golf. Марката държи на своя статус. Докато предшественикът се считаше за ограничен във възможностите си суперспортист, който опаковаше своята мощ в ъндърстейтмънт, то от Chiron струи мощност. Има и препратки към исторически образци. „Калниците са с ръбове като Bugatti Atlantic, средната перка и страничната линия на Bugatti също са от 30-те години“, казва Ахим Аншайд. Шеф-дизайнерът подчертава: „Би било банално да използваме самоцелно подобни стилови средства.“ При Bugatti аеродинамиката винаги трябва да повишава мощността.

Само гледайте, без да пипате! Bugatti Chiron направо спира дъха на всички посетители в Женева. Светлосиньо отпред, тъмносиньо отзад – на този модел му отиват всички цветове
„Form follows performance.“ Един момент – не беше ли слоганът такъв, че формата следва функцията? С 1500 к.с. зад гърба кредото няма как да е същото. Аншайд се навежда странично от предницата и с ръце показва как въздушният поток преминава около Chiron. „За разлика от досега тук въздушният поток преминава странично и се насочва към радиатора и въздухозаборниците. Това увеличава мощността.“ А чудовището в задницата се нуждае от въздух, 60 000 литра на минута. 16-цилиндровият агрегат е също толкова впечатляващ и превъзходен, както и преди, разположен е открито между калниците от карбон. Работният му обем е същият – осем литра, а мощността е увеличена от 1200 на 1500 к.с. Първите две турбини веднага се включват в играта, а другите две се намесват при 3800 оборота. „Chiron би трябвало да бъде контролиран също толкова лесно, колкото и досегашният модел“, казва шефът на отдела за разработка Вили Нетушил, обръщайки внимание на равномерното разгръщане на мощността. „1600 Нм при диапазон от 70 процента от оборотомера.“ Колкото и линейно да се разгръща мощността, учудването идва при шестте крайни ауспухови тръби с размера на комин.

16-цилиндровият агрегат е по-мощен и по-тежък. За компенсация всмукателният колектор и кутията за ангренажната верига са от карбон
Както и при техническите характеристики на впечатляващия двигател: ауспухова уредба от титан с цел редуциране на теглото, шест катализатора с обща площ за почистване с размерите на шест футболни игрища, 37 литра охладителна течност. Двойното задвижване се разбира от само себе си. Джантите са 20-цолови отпред и 21-цолови отзад, такива има и при други модели, но не и със спирачни дискове с големина 42 сантиметра и апарати с осем бутала. Много числа, но направо ще ви настръхне козината, когато си представите как двутонното Bugatti вдига над 400 км/ч. Перката, която прилича на гребен на дракон, се появява и вътре между седалките: голяма дъга от огледалото за обратно виждане до средната конзола, украсена с LED ивица, разделяща седалките като филмова завеса. Около скоростомера сега има три дисплея, а на средната конзола отново ще има четири въртящи се превключвателя, с които ще контролирате всички функции на Chiron. Изненадващо е, че най-горе в ценовата скала богатите плащат за семпло и лесно управление. За 2,9 милиона евро получавате: карбон – накъдето и да погледнете. Както и много алуминий. Шоуавтомобилът от Женева има надписи с името на модела в подглавниците. За тези цели естествено няма как желанията на клиентите да не бъдат изпълнени. Има, разбира се, и само черни версии на Chiron.

Широката 1,60 метра ивица от задни светлини обединява всички функции, а над нея спойлерът излиза в четири различни височини
Половината от клиентите на Veyron са избирали и втори лак на каросерията. Нов на волана е бутонът за регулиране на окачването с пет степени: Lift (настройка на височината), Auto (автоматичен), магистрала, управляемост (Chiron има амбиции да бъде още по-силен на пистата от Veyron) и Topspeed. Първите четири степени са ограничени до скорост 380 км/ч, а след това темпо с ключ можете да използвате и петата степен. Ограничението на скоростта е 420 км/ч. Полезна информация за бъдещите собственици на модела (в цял свят ще бъдат продадени само 500 екземпляра): производството на автомобила ще стартира през септември 2016 г., а първите тестове ще са възможни през ноември. За новата максимална скорост Bugatti казва само това: над 432 км/ч. Това е досегашният рекорд, тъй че вероятно ще бъдем свидетели на нов. Ние знаем какъв е светът след Veyron. Но не и докъде ще стигне.

Около аналоговия скоростомер има три дисплея. Вляво долу на волана е бутонът за новото регулиращо се окачване

„95 процента от всички части в автомобила са нови“, казва шефът на отдела за разработка Вили Нетушил. Междуосието не е променено

Bugatti предлага три различни седалки: това тук е спортният модел с четириточкови колани, на подглавниците е изписано името Chiron
Bugatti Chiron
• Двигател W16 средно разположен, 64 клапана, четири турбокомпресора
• Работен обем 7993 куб. cм
• Мощност 1103 кВт (1500 к.с.) при 6700 об./мин
• Макс. въртящ момент 1600 Нм при 2000–6000 об./мин
• Макс. скорост 420 км/ч (ограничена)
• 0–100/200/300 км/ч <2,5/<6,5/<13,6 сек
• Перманентно двойно задвижване/7-степ. автоматична трансмисия с два съединителя DSG
• Обем на резервоара 100 л
• Д/Ш/В 4544/2038/1212 мм
• Собствено тегло 1995 кг (DIN)
• Цена 2,4 милиона евро (нето)